sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בה חיזוק לטענתה העיקרית כי לבית שבגולה , כרעיון , כדימוי וכזיכרון , בין שתיאורו שלילי ובין חיובי , יש לו תפקיד מהותי בשיח הציוני שמבקש לכונן בית מודרני בארץ ישראל . בה בעת , היא מוצאת שהנוסטלגיה לבית שנחרב בגולת אירופה נעשתה גם אמצעי להשתקת קולם של ילידי הארץ הערבים , שזכו עד אז לייצוג נרחב ( למשל ביצירותיו של נחום גוטמן ) , גם אם זה היה ייצוג אוריינטליסטי . עידו בסוק דן אף הוא בסוגיית מקומם של הדפוסים הגלותיים בשיח הארץ ישראלי . בסוק בוחן את תהליכי התקבלותו ודחייתו של המשורר שאול טשרניחובסקי בקרב קהל הקוראים הארץ ישראלי על רקע השיח הציוני בדבר ' גלות ' ו ' מולדת ' . לטענתו , יש לראות ברצף , מתיוגו של טשרניחובסקי כמי שמבטא ' זרות ' וזהות יהודית לא שלמה ועד תיוגו כמי שמגלם בשירתו את ' היהודי החדש ' , אופציה שמאפשרת לקהל קוראיו לראות בתוכני העבר היהודי מסגרת לתרבות אתנית חילונית חדשה . נסים ליאון בוחן קונפליקט פנימי מובנה בציונות הדתית : מצד אחד , היא שואפת ליצור קולקטיביות לאומית חדשה משוחררת מהגלות ; מצד אחר , עצם הקיום של המסורת משמעו מודעות ושייכות למוצא אתני ' גלותי ' : להיות אשכנזי או ספרדי בחברה הדתית משמע להיות שייך ומשויך לקבוצה או לקטגוריה יהודית הקשורה קשר חי למנהג ולהלכה שמקורם בקבוצת המוצא . ליאון בוחן פרדוקס פנימי זה באמצעות ניתוח מקומם של הדפוסים והמאפיינים ה ' גלותיים ' כפי שעוצבו בקהילת המתפללים הציונית - דתית . הוא מתמקד ב ' מנייני הצעירים ' ורואה בהם כלי ליצירת סגנון דתי ישראלי שמורד במסורות הגלותיות ומפרק אותן אך בעת ובעונה אחת משמר את זיקה אליהן . יגאל שוורץ מרחיב עוד יותר חלק זה של הדיון בקובץ וטוען לנוכחות פעילה של דפוסים שורשיים של השיח הגלותי בתוך השיח התרבותי הארץ ישראלי החל בשנות השלושים , עבור להקמת מדינת ישראל וכלה בימינו אלו . הוא מוצא בקרב ' היהדות האשכנזית ' שתי תפיסות מתחרות שיצרו שני גופים ספרותיים שונים במנטליות ובסגנון הספרותי שלהם : תפיסה קולקטיבית - לאומית ' מזרח אירופית ' , לעומת תפיסה אינדיווידואלית אוניברסלית שמקורה במרכז אירופה . שוורץ בוחן את האופן שבו התחרו שתי התפיסות על מעמדן בהייררכיה היהודית האשכנזית באירופה ; כיצד המעבר ממרכזים למרכז האחד בארץ ישראל הכריע את המאבק לטובת הגישה המזרח אירופית ; וכיצד המאבק בין הביטויים של שתי התפיסות לכל גלגוליו ממשיך למלא תפקיד נוכח ופעיל ביישוב ובחברה בישראל , כולל בימינו . מסתו של אבנר בן עמוס חותמת את הדיון בהעבירה את הזרקור לחברה הישראלית כיום ולמשמעות של אופציה נוכחת ופעילה המבוססת על זהות ממוקפת ועל ריבוי קולות . ברקע הדיון , עיבוד משותף של בן עמוס ושל המחזאית רות קנר למחזה ' הוא הולך בשדות ' . אבנר , שאביו עמנואל בן עמוס היה הראשון שגילם את דמותו של אורי ועקב זאת נהפך לסמל של דמות הצבר , מייחד את מסתו לחיפוש אחר אורי הצבר ' האמתי ' . החיפוש , לפי בן עמוס , יוצר מעצם הגדרתו ריבוי זהויות המאתגר את הגישה הדיכוטומית שכופה הסיפור הלאומי הציוני . בן עמוס מציע חלופה לגישה הדיכוטומית בקיומו של מתח לא פתור בין דרישת השייכות לקולקטיב ובין הכמיהה להגשמה אישית . למעשה , בן עמוס שב וחושף את הביקורת שכבר הושמעה ברומן המקורי של משה שמיר על דמות הצבר הפשטנית לעומת הדמות הגלותית המורכבת . בדומה לדמויות שהגיעו מאירופה ואשר מצטיירות ברומן כמסוגלות , למרות מגרעותיהן , להתמודד

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help