sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

התפוצה מאיימת כל כך על הזהות הישראלית שהוא מייצג . שאלותיו של ויזלטיר עומדות במוקד הדיון של קובץ זה : האם ועד כמה השקפת העולם הציונית של ' שלילת הגולה ' אכן מאפיינת את היישוב ואת החברה בישראל ? ולא פחות חשוב מזה : עד כמה השקפת עולם זו תורמת לכינונו של משחק סכום אפס שמציב את הישראליות כניגוד מוחלט לתרבות ולהוויה היהודית הממוקפת של התפוצה ? כביכול , אם התרבות והזהות היהודית הממוקפת של התפוצה הן בנות קיום והשפעה , הרי אפשרות זו פוגמת בתפיסת הזהות הישראלית ואף שוללת אותה ואת ההוויה הישראלית המכוננת אותה . על רקע שאלות אלו ראוי לציין סוג מאמרים שלתפיסתי כעורך אינו מקבל משקל מספיק בקובץ שכותרתו גלויות ישראליות . אין הקובץ מביא מכלי ראשון תפיסות פלסטיניות או חרדיות , וכמעט שאין בו ייצוג לתפיסות שעל אף השתייכותן למרחב הגאוגרפי של מדינת ישראל , הן מבטאות זרות וניכור כלפי ישראליות מכל סוג , כולל האפשרות של ישראליות ' מתוקנת ' , מרובת קולות ומכילה . בעיניי כעורך חסר זה אמנם פוגם בשלמות הקובץ , אבל גם מצביע על מוקד הדיון המתקיים בו : האתגר שמציבות תפיסות הזהות הממוקפת , שהתגבשו בגלויות היהודיות , לתפיסות השייכות , הריבונות והמולדת שהתגבשו ביישוב ובישראל . המאמרים בקובץ בוחנים שאלות אלו בשני דגשים מחקריים , ' חיובי ' ו ' שלילי ' : הדגש ' החיובי' מנסה לעמוד על מקומם ועל מידת השפעתם של דימויים גלותיים ותפיסות תפוצתיות ביישוב ובחברה בישראל ; ואילו הדגש ' השלילי ' מנסה לבחון איזו משמעות קיבלו דפוסים למיניהם של ' שלילת הגלות ' ועד כמה הם רווחים בציונות הארץ ישראלית ובחברה בישראל . מטבע הדברים שני הדגשים המחקריים אינם מוציאים זה את זה , להפך – מתקיים ביניהם מעין שיח של קשר גומלין ומתח פנימי . הדיון המתמקד בדגש המחקרי ' החיובי ' נפתח במאמרה של דליה מנור . המאמר בוחן את מקומם של דימויים גלותיים ושל תפיסות מקרב התפוצה באמנות ארץ ישראל בשנות השלושים של המאה ה . 20 מנור מראה כי בתקופה זו נשברה הדיכוטומיה של גלות ומולדת , והתערער ( ושמא טרם התגבש סופית ) הדפוס אשר לפיו הגולה היא הגורם השלילי שנגדו מתעצבת הזהות וההוויה היהודית החדשה של היישוב . לפי מנור , אפשר לראות בתקופה זו את היוצא מן הכלל המעיד על הכלל – אפשרות בלתי ממומשת של ' חיוב הגלות ' . גם מאמרו של חנן חבר בוחן את התקופה של שנות השלושים מצד השיח התרבותי שהתקיים בה . עיקרו בפולמוס שעוררו בראשית העשור הרצאה ומאמר פרי עטו של הסופר אשר ברש ובהם הזהיר מפני ספרות הרואה בהוויה היישובית הארץ ישראלית חזות הכול . ברש דחף לדמיון של תפיסה חלופית לגבי ריבונות המרכז בארץ ישראל : לראותו מרכז שאינו עומד לעצמו אלא מרכז שזקוק ליצירתיות ולנתינה פעילה של התפוצה . בדומה לדיון במאמרה של מנור , גם חבר קובע כי בשנים שבין שתי מלחמות העולם התערערו היחסים ההייררכיים והדיכוטומיים בין מרכז לגולה , וכי נפתח צוהר לשיח חדש שבו יהיה לגולה תפקיד פעיל בכינון הריבונות היהודית הארץ ישראלית . מאמרה של מיכל חכם עוסק גם הוא בסוגיה זו . חכם בוחנת את מקומם ואת חשיבותם של ייצוגים שמתיימרים לשחזר את ' הבית היהודי ' בגולה בכתבים קנוניים מתרבות היישוב וראשית המדינה . היא מוצאת מגמת התפייסות נוסטלגית עם הגולה עקב השואה , ואף כי לדבריה מגמה זו לא סתרה את היחס השלילי לגולה ולעתים אף העצימה אותו , היא מוצאת

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help