sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לבוא כמו שאני – חוקרת , הבאה לתעד ולהבין את עולמם של המבקרים היהודים במקום ? למה חשוב היה לי להתמודד עם שאלות דתיות הנוגעות למקום , להתלבט בביצוע פרקטיקות דתיות בשעה שאני מבקרת בו ? ' לא ייכנס אדם בהר הבית במקלו , במנעלו , בפונדתו , ובאבק שעל גבי רגליו ולא יעשנו קפנדריא ורקיקה מקל וחומר ' ( יבמות ו עב ) . לא אבוא בו במקלי – זה קל , עדיין אינני נצרכת לו . במנעליי – גם זה פשוט : אנעל נעלי בד . ובפונדתי – להיכנס בלי תיק ? והיכן אשים את המפתחות ואת הארנק ואת כל ' כלי המחקר' ובהם בלוק הכתיבה , רשם הקול והמצלמה ( שהיו הכרחיים בעידן שקדם לטלפון הנייד החכם )? האם הקפדה על פרקטיקה של ' קדושה ' סותרת את העיסוק המחקרי ? גם אלה היו התלבטויותיי , ותמהתי על מקורן . לעתים מצאתי תשובות , ופעמים רבות יותר נותרתי תוהה על הפשר . אולי רציתי בכל מאודי למצוא את עצמי ' במקום הקדוש ' שנושאי מחקרי מייחלים אליו ? אולי ביקשתי להבין את הרגשתם ? אולי נהייתה זו הרגשתי שלי ? פעמיים ' עליתי ' להר . את הקודש אמנם מצאתי בו , ולא פחות מכך מצאתי את מחלליו מבני הדתות השונות , שעושים בו כלי להפגנת כוחם . כשכתבתי את הפרק ' עלייה להר ' שהיה אחר כך לראשון בחיבורי זה , ידעתי שהתנסיתי שם בחוויה בלתי אמצעית , שחוקר הדתות הגרמני רודולף אוטו ( Otto ) ייחס אותה למפגש עם הנומינוזי , מושג המבקש לתאר את מרכיבי רגש הרוממות וההתפעמות במפגש עם האובייקט הקדוש ( אוטו תשנ " ט ) . אלה כוללים את רגש הנבראות והתלות עד כדי ביטול עצמי , הנלווים ליראה מן האובייקט הנדון , ולהיותו בלתי נגיש . לצדם מתקיים הקסם המפתה ושובה הלב הנקשר אליו . כשהייתי על ההר לא הכרתי את דבריו . אולי בפרפרזה על הגדרתו האלמותית של ויקטור טרנר ( Turner ) את הטקס כ ' זמן שמחוץ לזמן ' ( טרנר , ( 1969 הרי שמקום זה היה לגבי דידי ' מקום שמחוץ למקום ' . איני יודעת אם ריבוי האגדות שנקשרות אליו העצים בי הרגשה זו או העיסוק באנשים שנושאים את עיניהם אל המקום . או שמא היו אלה הזרות שלי בו , השפע הארכיטקטוני המייצג שכבות רבות ומגוונות של היצירה האנושית , היותו מקום המקדש או המאבק הפוליטי סביבו ? אולי היה זה השקט שקיים בו בין המולת הכותל , ממנו נכנסים אליו , ובין השוק אליו יוצאים ממנו ? נחמץ לבי לראות את הריצוף החדש והאגרסיבי שבחרו לשים אנשי הווקף , המסתיר את פני הקרקע על השרידים הארכאולוגיים בני התקופות השונות הטמונים בה , ומותיר עדות גסה של תקופתנו אנו למול יופיים ועדינותם של המבנים המוסלמיים רבי השנים , והשגב הבלתי נמחה של השרידים ההרודיאניים הדוממים במקום . דאב לבי גם על הפשע הארכאולוגי שביצעו אנשי הווקף בחפירה המסיבית והבלתי מפוקחת באזור המכונה ' אורוות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help