sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה בית המקדש השלישי על מה בעצם מדברים כשאומרים ' בית המקדש ' ומוסיפים לו את שם התואר ' השלישי ' ? אם נתעלם מהמשמעויות המטפוריות הרבות שלו ונתמקד בדברי הששים אלי בנייתו בעצים ובזהב , נמצא ביניהם גוונים רבים : נמצא את אלה שידברו על חזון אחרית הימים כאשר יגור זאב עם כבש , ' וביתי בית תפלה יקרא לכל העמים ' ( ישעיהו נו 7 ) ואת אלה הרואים בעיני רוחם את חזון העצמות היבשות ( יחזקאל לז א - יד ) קורם עור וגידים . אחרים מבקשים לחזות במשיח המשוטט ברחובות ירושלים על גבי חמור מלכותי לבן או חולמים על מסלולי הליכה נפרדים לטהורים ולטמאים בחוצות העיר . יש בהם הרואים מקום שרק יהודים חיים בו , וחוקיו הם פשט המקרא ; ויש ששירת לוויים מתרוננת באוזניהם . אלה שחשקה נפשם בפולחן קרבנות אקסטטי , ואחרים רואים בו את התגשמותה של הגאולה . רבות ומגוונות הן התשובות , ואולם כולן נותרות בתחומו של הספר המקודש , על פרשנויותיו , המעוף , החזון והדמיון של הקורא . בכל הראיונות שקיימתי לא מצאתי ולו אדם אחד שסרטט בפני את חיי היום יום שייכוננו כאשר תפילה זו תקרום עור וגידים . רובם של החולמים והחוזים ידעו לומר באוזניי שתהיה זו מציאות שאנו אפילו לא יודעים לבטאה כעת , שזה יהיה משהו אחר לגמרי ; אך לא ידעו לומר במה תתבטא אחרות זו ; האם יהיה בה שינוי ביחס לאורחות חיינו הנוכחיים ? האם אנו עצמנו , בני האדם , נהיה אחרים ? והיה גם מי שאמר , במידה לא מבוטלת של צדק מבחינתו , שאין הוא רוצה לעסוק ' בפרטים הקטנים ' מכיוון שהם אלה המובילים למחלוקת . עוד הוסיף וטען ש ' אין טעם להתווכח על מה שאיננו קיים עדיין ' . מתוך שאי אפשר לבדוק אחרות עתידית , שאינה ניתנת אפילו לביטוי , ומתוך השאיפה המודעת שלא להגדיר יעדים קונקרטיים בחיי היום יום העתידיים משום שיש בכוחם לעורר מחלוקת , וזו עלולה לסתום את הגולל על מימוש חזון הקמת בית המקדש השלישי - פניתי בצר לי אל המקום שפעילי המקדש משליכים עליו את יהבם , הלא הוא ' הר הבית ' ; אותו ההר שעליו עמד פעמיים ה ' בית ' , שגודלו ותוארו ומידותיו היו שונים , ועדיין נקרא היה בשם ' בית ' , ופעמיים חרב , וקרוב לאלפיים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help