sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להתעלם מן הנקודות המשותפות לי ולנושאי מחקרי : הזהות היהודית , האזרחות הישראלית , המחאה על המציאות הקיימת ( הגם שמחאתי ומחאתם נסבות לרוב על עניינים שונים בתכלית , ולעתים אף מנוגדים זה לזה )? האם אני יכולה לערוך מחקר מבלי לשאול את עצמי על יחסי שלי למקום ההוא ? ובכלל ממה מורכב יחס זה ? על אילו תכנים אישיים , חברתיים ותרבותיים הוא מתבסס ? ומה בכלל משמעות עלייתן של סוגיות אלו במהלך המחקר ? במחצית תקופת המחקר השנייה ( 2003 ) נפתחו שערי הר הבית לכלל הציבור , לאחר שבמשך כשלוש שנים היה הר הבית סגור לכניסת מי שאינם מוסלמים . חשבתי כי מתבקש שאפנה לערוך עבודת שדה במקום עצמו , שאצטרף לעליות קבוצתיות של אנשי המקדש והציבור שהם פונים אליו , ושאתעד ואנתח את עלייתם למקום . אך הרגשתי רתיעה . החלטתי לפקוד את המקום תחילה בגפי , ופתאום עמדתי מול סבך של מחשבות ותהיות . פתאום המעשה הפשוט לכאורה קיבל אין סוף משמעויות שנדמה שאינן קשורות כלל לעולמי . אנשים בסביבתי אינם מעלים בדעתם לבקר במקום כלל , ואלה שעוסקים בעניין , אינם מחוג מכריי הקרוב . יש גם שאלה הלכתית עצומה , שבה אדון בפרק א , האם מותר לבקר בהר הבית ? ואולי זו אפילו מצווה ? או שמא דין כרת חל על ראשו של המעז ? ואם אכן מותר - אז להיכן ? מדוע בכלל אני מתייחסת להלכה בשעה שאני מבקשת לממש את חובתי המחקרית ? הרבנות היא שאוסרת , ואני הרי אינני מחובביה בלשון המעטה , איני סרה לציווייה , חדשים לבקרים שומעת על שחיתויותיה , ועדה ממקור ראשון לעוולותיה . אך איסורה נתפס כשקול , ראוי ומתחשב במצב העדין הקיים , שעלול להתפוצץ בכל רגע נתון ולהדליק את המזרח התיכון כולו , ואולי אפילו לחולל מלחמת עולם שלישית , כמו שהדברים חוזרים ועולים במחזוריות באמצעי התקשורת . בעוד ' עלייה ' להר , ואפילו אקרא לכך ' ביקור ' , מבטאים עמדה התומכת לכאורה בקבוצות שאני חוקרת , מצהירה על הזדהות ותמיכה , הרי יש כל כך הרבה דברים בעולמם שאני מסתייגת מהם . למה אפוא אני מנסחת פעולה זו במושגים שלהם דווקא ? האם לטבול בטרם אני עולה - מבקרת כפי שדורשת ההלכה ? האם ללכת לשם כך למקווה ? ולמה אני מאמצת פתאום את המשמעות הדתית של המקום ? למה אני מקבלת את הגדרות העולם שאני חוקרת ? למה אני רוצה לבקר במקום כ ' במקום קדוש ' , להחיל על ביקורי בו סייגים מן העולם ההלכתי שאינו עולמי ? למה איני מבקרת בו כתיירת , כמי שבאה לראות ולהתרשם מאתר היסטורי ואדריכלי ראשון במעלה ? או לחלופין 1 למשל : ' הר הבית - חבית חומר נפץ ' , ערוץ הכנסת , ; 15 . 7 . 2013 טל ימין וולבוביץ , אורי גליקמן ואיתמר ענברי , ' לראשונה מזה שנה וחצי עזרא אסר על עליית יהודים להר הבית ' , 7 . 4 . 2005 , NRG ( גדעון עזרא היה השר לביטחון פנים בתקופה זו ) .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help