sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נכחו בהן , ודומה שאם רצו מזכירה , היו פונים לאחת הבנות הנמצאות במקום . אפשר שהפקדת התפקיד בידיי נבעה , בין השאר , מזהותי בתור אשת אקדמיה , כלומר מי שאמונה על כתיבה מחד גיסא , וכמי שיש לה הרשאה למעשה הכתיבה ויכולה לכתוב את דברי ימי כינונו של המקדש מאידך גיסא . ואמנם , באחת הישיבות פנה אליי אחד הנוכחים ושאל אותי אם מצוי בידי תמליל הישיבה הראשונה , שכן הוא יכול להיות בעל ערך היסטורי , וחשוב מאוד שיימצא בידיהם . במידה מסוימת נהייתי אפוא בעיני מושאי מחקרי לכותבת ההיסטוריה של תנועתם , אך לא רק שלה , אלא של המהלך אשר יוליך לדעתם לגאולה . הדבר משקף במידה רבה את אמונתם שהגאולה היא בעלת מהות היסטורית , המכוונת את עצמה לאירוע על היסטורי . במהלך עבודת השדה נחשפתי לא אחת לאמירות דו משמעיות שנאמרו על דרך ההומור , שכפי שאפיין גדעון ארן במחקרו על גוש אמונים , היו טמונות בהן משמעויות רציניות ( ארן . ( 1991 באחת הפגישות העלה אחד הנוכחים , באצטלה של בדיחות הדעת , את האפשרות לשגר טיל לאו מהרובע היהודי לעבר כיפת הסלע . כלל לא היה ברור לי אם בהומור עסקינן , בכוונת מכוון או בניסיון לבחון את ' נאמנותי ' . פעמים אחרות לא זכו אמירות שונות לחסדה של הדו משמעות : התבטאויות של שנאה קיצונית וגזענות בלתי מסויגת , בעיקר כלפי ערבים , שטפו את אוזניי בחלק מהאירועים שבהם השתתפתי , וחשוב לציין שהן חלק בלתי נפרד מן השיח השוטף של חלק מאנשי הקבוצות הנדונות . ואולם , בחרתי לציין זאת במבוא ולא להביא את הדברים בגוף הספר משתי סיבות : האחת נעוצה בשדה המחקר עצמו ; הגם שהשנאה לזר , ובעיקר לערבי המוסלמי , מרכזית בהוויית החיים של רבים מפעילי המקדש - אין היא מוקד ישותם . הנטייה של החוקרים להתמקד בה נגזרת במידה רבה מהזעזוע שמעוררות בהם אמירות אלה , המנוגדות ניגוד בסיסי ועמוק לתפיסות הומניות העומדות בתשתית המחשבה הליברלית והדמוקרטית שרוב החוקרים , ובהם אני , גדלו על ברכיה . נטייה זו גם מקלה על שני הצדדים להגדיר את זהותם העצמית כמנוגדת לזו שהם עומדים מולה , ולעתים רבות ממקדת אליה את תשומת הלב של השומעים בשל הסנסציוניות המגולמת בה . הסיבה האחרת שבשלה אין התייחסות נפרדת לשיח השנאה בעבודה זו נגזרת מהחלטה מודעת ומכוונת שלא לתת לאמירות אלה בימה ולהימנע מלפרסמן , כדי שלא להסיט את הדיון מעיקרו של ספר זה לעבר כותרות סנסציוניות ומתלהמות שקל לנגח . יתרה מזו , איני חפצה לתת בימה לאמירות גזעניות נלוזות , אפילו לא על דרך השלילה . אציין עוד כי לא נחשפתי לאמירות החורגות מאלה שכבר תוארו בתקשורת ובמחקר , וככל שהייתי מתייחסת לאמירות אלה , לא היה בידי לחדש בנקודה זו . היחס כלפיי היה לעתים הפכפך : לפעמים הוזמנתי לאירועים , וכשבאתי זכיתי ליחס צונן ולמבטים ואמירות כפולי משמעות שהתייחסו לאפשרות היותי סוכנת שב " כ ( הדברים גם נאמרו לעתים בחצי קריצה ) . יחס דו ערכי זה שיקף בעיניי יותר

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help