sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

זהותי מאוימת בידי מי שגורסים הקמת ' מדינה יהודית ' בהנהגת שלטון הסנהדרין , מדינה שבה לא יתאפשר לי לקיים את אורחות חיי הנוכחיים . בד בבד עם רגשות מרחיקי לכת אלה הכרתי היכרות אינטימית את שפתם ואת הטקסטים המכוננים המשמשים נר לרגליהם , שכן שנות ילדותי ונערותי עברו עליי במסגרת החברה הדתית לאומית , ומושאי מחקרי הם מן העילית התורנית והחברתית שלה , ומכאן שעולמם אינו עולם רחוק , מנוכר וזר עבורי . ניסיונותיי הראשונים להיכנס לשדה המחקר לוו בחשדנות הדדית , שהיא חלק בלתי נפרד מכל מפגש בין שני צדי מתרס אשר מזהים את העומד מולם במונחים כמעט דמוניים : מצדם היה ניסיון לבחון אם אני אשת תקשורת , שכן לדבריהם בכל פעם שנחשפו לתקשורת , הם יצאו נפגעים , ולכן הם נזהרים מפניה . אני , מצדי , חששתי שמא אקלע למצב שבו אצטרך להכריע בין נאמנותי ומצפוני כאזרחית לנאמנותי כלפי האנשים שבטחו בי ונחשפו לפניי . כך מצאתי את עצמי במצב פרדוקסלי שבו אני , החוקרת , מחפשת אחר מידע ובעצם מפחדת לדעת ... התוודעות הדדית אטית ושיטתית של השדה הנחקר הורידה אט אט את מחיצות החשדנות ההדדיות . תרומה ניכרת לבניית אמון זו טמונה , לדעתי , בכמה מרכיבים : בראש ובראשונה , ' הכרת הכללים , והכרה בכללים ' . היכרותי את השיח ואת הקודים ההתנהגותיים בחברה הדתית לאומית אפשרה לי לנהוג בחופשיות , בלי להיקלע למצבים מביכים שהיו עלולים להיווצר בשל דפוסי התנהגות שונים ובעיקר עקב היותי אישה החוקרת שדה שרוב משתתפיו אז היו גברים המקפידים על פרקסיס נוקשה בכל הקשור ביחסי גברים - נשים . היכרותי עם הפרקסיס הזה , כיבודו והתנהגותי בהתאם לכלליו , אף ששונים הם מההתנהגות היום יומית שלי , יצרו אווירה נוחה שהסירה את הרגשת האיום ההדדי , ואפשרו פתיחות ושיתוף פעולה מצד חברי הקבוצות . נקודת מוצא זו אפשרה לי לבחון את השדה הן מנקודת מבטם של הנחקרים והן מנקודת מבט ביקורתית . המרכיב השני , הנגזר מן הקודם , היה הרחבת מידת מעורבותי בשדה . כך למשל בשעה שישבתי בתקופת המחקר הראשונה באחת מישיבות ' ארגון הגג ' , העלה אחד המשתתפים את הצורך לכתוב פרוטוקול של הישיבה , ומיד התנדבתי למשימה . הדבר הביא להידוק הקשר , וכן להזמנתי לאירועים אחרים כדי שאסכם את הנאמר בהם . למעשה מילאתי תפקיד פונקציונלי באירועים אלה , כמי שמתעדת ומסכמת את ישיבותיהם , ובזאת פוטרת אותם מעיסוק ' חשוב אך מטריד ' . לכאורה נכנסתי ל ' משבצת הנשית ' - מעין מזכירה המתעדת את הנאמר , ואולם המצב היה מורכב יותר ; במכון המקדש , המקום שהתקיימו בו מרבית הישיבות שנכחתי בהן , נוכחות לא מעט נשים - בנות השירות הלאומי המדריכות בתערוכת המקדש ונשות הרבנים ואברכי הישיבה הקשורים למקום . נראה שהנשים דאגו לערוך כיבוד על שולחן הדיונים לפני הישיבות , וכפי הנראה דאגו לפנות אותו אחריהן , ואולם מעולם לא

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help