sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

טריטוריות פרומות א י ר נ ה ג ו ר ד ו ן טריטוריות פרומות אוצרת : אירנה גורדון   בית האמנים , ירושלים 9 ביוני 4 – 2018 באוגוסט 2018 נערם לאורך השנים , שכן הקריאה בטקסט פורמת אותו וממשיכה לארוג אותו . התערוכה קושרת בין מושג הטריטוריה , מסורת הטקסטיל ופעולת הטקסט בעבודותיהם של שנים עשר אמנים עכשוויים , אשר מתעמתים עם טריטוריות המבנות את חייהם ואת זהותם . היא מהווה המשך של תהליך אוצרותי , שהושק בחסות הגלריה לאמנות אום אל – פחם והוצג לראשונה בשנת 2016 בחלל , Mana Contemporary ניו ג ' רזי . " טריטוריות פרומות " מצטרפת לשורה ארוכה של תערוכות עבר והווה העוסקות בטריטוריה ובמרחבים מקומיים . ייחודה טמון בהתמקדות בעבודותיהם של אמנים המתמודדים עם מושג הטריטוריה באמצעות חומר הטקסטיל , המחשבה הטקסטילית או באמצעות דימויים , שמקורם במסורת הטקסטיל , ועבור חלקם עצם כתיבת הטקסט ונוכחותו החזותית מהוות חלק מהסימון הטריטוריאלי ומן הפעולה הטקסטילית גם יחד . באמצעות מאפיינים אלה מגוללות העבודות מציאות של הגירה ועקירה , של גלות וזיכרון , של יופי וכמיהה , של עבר מושתק ואלימות רוחשת , ומכוננות מרחב של סימונים ומיפויים , הנגלים בחוסר יציבותם ובשבריריותם . ציוריה של פאטמה אבו רומי מאוכלסים בסצנות ביתיות , שבהן היא עוקבת במרחב הביתי , האינטימי אחר אביה החולה . באמצעות ייצוג מדויק וחושני של בדי טקסטיל , המצויים בבתי החברה הערבית–מוסלמית , היא מסמנת מרחב חזותי , מדיומלי , חומרי , תוך שהיא מתענגת על הבדים כמיטב מסורת הציור הקלאסי האירופאי : בדיוקן האב היושב , הבדים מסמנים מעמד ונוכחות , ואילו בעבודה , שבה הוא נראה שוכב בגבו אל הצופה , מקופל קמעה , תנוחתו מהדהדת את דמות ונוס , אלת היופי והפריון , כפי שהוצגה בתולדות האמנות . אלא שבדי התשוקה וההתערטלות עומדים בניגוד לבדי הגנה ואף לתכריכים , וכך הופך מרחב היופי והעינוג למרחב של מחלה ושל כאב . הטריטוריה , ממשית או מטאפיזית , מכילה שדות סמנטיים עשירים של משמעויות ושל פרשנויות , המתרחבות ומתרבדות ללא הרף . היא מרחב המתחיל מגופו של היחיד ; מרחב שלעולם אינו נפרד ממנו , אלא תלוי בו וחוזר אליו . היא מסמן הישרדותי , המבקש להיות ברור וחד – משמעי , אך במובנים רבים הוא נזיל ומזמן שיטוטים בין זהויות , שיוכים והתקות . מוריס מרלו – פונטי , בחיבורו העין והרוח , מגדיר את המדומה כ " נמצא הרבה יותר קרוב לממשי והרבה יותר רחוק ממנו " . החיפוש אחר טריטוריות ממשיות ומדומיינות הוא חלק בלתי נפרד מכינון העצמי והאחר , כאשר במקביל ובמשורג מתקיים תהליך של פרימה ופירוק , של החרבת הסימון וניסוחו מחדש . הטקסטיל כחומר , כדימוי מקודד , כאובייקט וכעבודת יד מסורתית עתיקת יומין מסמן גבולות והבחנות בין הגוף האנושי לבין הסובב אותו , בין הביתי לציבורי , בין הנשי לגברי , בין האני לאחר . על כן הוא נטוע עמוק בסוגיות של מגדר , של שייכות והדרה , של בּזות וטוהרה , של סיפוריות ודקורטיביות . כמעשה אומנות ( , ( craft הטקסטיל הוא המשכו של הגוף , המשכה של היד המייצרת והמיומנת . כחומר וכאובייקט פונקציונלי הוא מסמן את הגוף במרחב ומשמש כשלוחה , הממשיכה אותו אל העולם . הטקסט אף הוא מהווה טריטוריה , סימון גשמי ומופשט כאחת . ז ' יל דלז ופליקס גואטרי מציינים כי מושגי החשיבה אינם אובייקטים , אלא טריטוריות , ועל כן הם ניחנים " בצורה מן העבר , בצורה מן ההווה ואולי בצורה לעתיד לבוא " . מבחינה אטימולוגית , גם " טקסט " וגם " טקסטיל " הן מילים הנגזרות ממלאכת האריגה ( textere בלטינית ) , זיקה המעידה על הדמיון בין כתב יד למארג . פילוסופים וחוקרי תרבות במאה ה – , 20 ביניהם מיכאיל בחטין ואומברטו אקו , הבדילו בין תפישת הטקסט כסגור , חתום וחד – משמעי , לבין תפישתו כארעי וכחלקי , כמאפשר קריאה פתוחה , רב – קולית ורב – משמעית . ז ' אק דרידה הציג את תהליך כתיבת הטקסט כיריעה , שמארג משמעויותיה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help