sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

והמוזאונים - מוסדות להנחלת ידע לקהל המבקרים בהם . הנחלת הידע הייתה דידקטית והייררכית . על פי תפיסה זו , האוצר הוא המומחה בעל הידע , והוא מעביר אותו לקהל אשר בא לספוג מידע ( . ( Hoopper - Greenhill , 2000 למן אמצע המאה ה - , 20 עם פריחת תאוריות חינוכיות פרוגרסיביות , נקראו המוזאונים לספק פדגוגיות שיושם בהן דגש על למידה פעילה בתהליך הבניית הידע . למידה נתפסה כחוויה אישית , המתפתחת במשך הזמן מתוך התנסות אישית . הטמעת החינוך הפרוגרסיבי במוזאונים מיוצגת כיום על ידי שתי פדגוגיות מובילות בחינוך המוזאוני : הראשונה מבוססת על גישת למידת החקר והגילוי , והיא נפוצה יותר בשימוש במוזאונים ; השנייה מבוססת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית לחינוך , והיא מאתגרת יותר ליישום במרחב המוזאוני ) . ( Hein , 1998 למידת החקר והגילוי מעניקה ללומדים אוטונומיה בנוגע לדרך שבה הם לומדים , והופכת את הלמידה לפעילה ואקטיבית . סביבת למידה שכזו מעודדת את התלמיד לחקור מוצגים בדרכים שונות , להוביל תהליך של שינוי עמדות , ולא רק לאסוף נתונים ומידע . למידת החקר והגילוי במוזאונים קידמה את רעיון הלמידה ההתנסותית ( hands - on ) ועודדה את התלמידים להתנסות פיזית פעילה עם המוצג המוזאוני ועם הכתובית המלווה אותו ( שם ) . הפדגוגיה של החקר והגילוי גם טומנת בחובה חופש רב בתהליך הבניית הידע ומציאת משמעות אישית , אולם בסופו של הביקור התלמידים מתבקשים להגיע לתובנות ולתוצאות מוגדרות שאליהן כיוונו המחנכים במוזאונים . הפדגוגיה של החקר והגילוי במוזאון מניחה שהתלמיד אמור עד סוף הביקור להבין אמת מסוימת או לרכוש בסיס ידע מוגדר . גישה זו , כמו שמסביר קולטון ( , ( Caulton , 1998 “ מתרכזת פחות בחשיבותו של בסיס הידע שנלמד ויותר בתהליך הלמידה״ ( עמ׳ . ( 37 לעומת זאת , לפי הגישה הקונסטרוקטיביסטית התלמידים שותפים פעילים בתהליך הלמידה וחופשיים להגיע לתובנות אישיות . המחנכים במוזאונים אינם מכתיבים את תוצאות תהליך הלימוד . “ התלמיד עצמו מעניק תוקף למסקנות שהוסקו תוך כדי למידה , ואין כל אימות של מסקנות אלו בסטנדרטים חיצוניים״ ) . ( Hein & Alexander , 1998 , p . 37 הגישה הקונסטרוקטיביסטית רואה במחנך במוזאון מנחה , שתפקידו לחשוף את הלומד למקורות ידע שונים במקום לדחוף את התלמיד להגיע לידי מסקנות מסוימות . גרין ( Greene , 2005 ) סבורה שמחנכים המבקשים ליישם את הגישה הקונסטרוקטיביסטית בתחומי החינוך

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help