sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בפרק החמישי עוסקת אסתי ארואס בפגיעה הנפשית - רגשית של מורים בתלמידים כמו שעלתה מסיפוריהן של ארבע מרואיינות בתקופת אמצע החיים שמתארות פגיעה נפשית של מורים על רקע כישלון לימודי . מניתוח הסיפורים עולים שלושה רכיבים עיקריים של פגיעה : ( א ) פחד , איום וחוסר ביטחון ; ( ב ) הערכות שליליות של התלמיד על ידי המורה , המקרינות ציפיות נמוכות ; ו ( ג ) איכות קשר שלילית שמתבטאת מצד אחד ביחס תוקפני , דרשני ומשפיל , ומצד אחר בהתעלמות , בניכור ובהזנחה . התיאורים מחדדים הן את ההשפעה המידית הנתפסת של היחס הפוגע הן את ההשפעה ארוכת הטווח הנחווית כהתמודדות פוסט - טראומטית . ממצאים אלה מחדדים את החשיבות של עיסוק ברגשות בהוראה בכלל ושל פיתוח מודעות וכלים לניהול רגשות שליליים בפרט . המחקר המוצג בפרק השישי , פרי עטה של ניצה שוובסקי , מתחקה אחר שיח רגשי ב “ שעה הפרטנית״ בבית הספר היסודי . המאמר מבוסס על ניתוח שניוני של 21 סיפורים קצרים שכתבו מחנכות על המתרחש בינן לבין התלמידים בשעה הפרטנית ועל שבעה ראיונות מובנים למחצה עם מחנכות כיתה שש שנים לאחר מכן . מניתוח נתוני המחקר עלו שלוש זירות עיקריות של שיח רגשי : ( א ) אמפתיה ודאגה לתלמידים ולמצוקותיהם ; ( ב ) הוראה רגשית ; ( ג ) עבודת רגשות . נמצא כי הבעת רגשות היא חלק בלתי נפרד מההוראה בשעה הפרטנית , והיא באה לידי ביטוי בקבלת החלטות , בדרכי הוראה ובניהול רגשות . בסיום הפרק הממצאים נבחנים ביחס לעבודת המחנכות בבית הספר . הפרק השביעי , שכתבה עירית לצטר , מתאר את השפעתו של העיסוק החינוכי בסיפור המשפחתי , הטעון מטבעו ברגשות . סיפור זה מייצר רגשות אמפתיים , ואלה מעצימים את תחושת השותפות וההדדיות בקרב המורים , התלמידים וההורים . מהממצאים העיקריים עולה כי העיסוק בדיאלוג כיתתי על הנרטיב המשפחתי מעלה בקרב משתתפיו מגוון של רגשות ומקרב ביניהם . המחקר מציע אפוא למחנכים שילוב של שני ממדים שיסייעו בכינון תרבות בית -ספרית אמפתית ואכפתית : ממד הדיאלוג וממד הנרטיב המשפחתי . בפרק השמיני מציגה חנה קורלנד את מנהיגותה החינוכית של מנהלת בית ספר שמובילה אקלים של דאגה אכפתית . לדידה של המחברת , האמונות האישיות הקונסטרוקטיביסטיות - הומניסטיות של המנהלת באשר לדאגה אכפתית ותפיסתה שעיצוב “ אקלים של אכפתיות״ בבית ספרה הוא חלק מתפקידה הניהולי באות לידי ביטוי במוטו המוביל של חזון בית הספר . חזון זה מתורגם

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help