sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

שנעשו בעולם אנו למדים כי מורים ומנהלים חשים תוך כדי עבודתם מגוון של רגשות שליליים וחיוביים . הם מנהלים ומווסתים אותם בשל היותם כוח עבודה רגשי , מושפעים מתרבות בית הספר ומחוקים רגשיים שנהוגים במערכת החינוך , ומושפעים רבות מניהול הרגשות בכיתה שבה הם עצמם מעורבים . הפרק חותם בהמלצות למחקרי המשך שיצעידו קדימה את המחקר על רגשות בהוראה ובניהול , ובהמלצות מעשיות למורי המורים ולמכשירי מנהלים שחפצים לפתח מודעות רגשית בקרב פרחי ההוראה והמנהלים העתידיים במערכת החינוך . בפרק השני מתחקה עידית נופר אחר תפיסותיהם של בוגרי תכנית “ תפנית לבגרות ולמניעת נשירה - סטארט״ בכל הנוגע לתרומתה של התכנית לחייהם כבוגרים . המאמר מפנה את הזרקור לתרומתה הרגשית של התכנית על בסיס ראיונות עם 13 בוגרים מבתי ספר באזורי פריפריה בארץ . מהראיונות עולה כי רכיבי התכנית שתרמו במידה ניכרת להצלחתם היו העצמת התלמידים דרך קשר רגשי עם אחר משמעותי , יחסם האכפתי של המורים והמתרגלים , וחוויות של הצלחה והישגים גבוהים במשך כל לימודיהם בתכנית . הפרק השלישי , המבוסס על עבודת התזה של דפנה זילברמן - שמש בהנחייתי , בוחן את תופעת הדחקת הרגשות בקרב מורים . מניתוח 15 ראיונות מובנים למחצה שנערכו עם מורים ומורות עולה כי מורים מאמינים שאסור להם להביע רגשות שליליים ( כגון כעס , עצב , תסכול או שנאה ) בזירת בית הספר . עוד דיווחו המורים על הדחקת רגשות כלפי מנהל בית הספר , תלמידים והורים . הדחקת הרגשות מושפעת ממשתנים אחדים – מגדר , גיל , ותק ושלב בקריירה של המורה - וכן מתפיסת תפקידו של המורה בעיניהם של המורים שהשתתפו במחקר , הכוללת בעיקר הקניית ידע . הפרק הרביעי בספר , פרי עטה של מיכל לוי - קרן , בוחן את המידה שבה אפשר לנבא את תפיסותיהם של התלמידים בזיקה לשני היבטים של אקלים כיתתי - תמיכת המורה ותחושת שייכות לכיתה - באמצעות שני היבטים של תחושת מסוגלותו העצמית של המורה : ההיבט המקצועי - משימתי של תפקידו וההיבט האנושי , המתייחס ליחסיו עם התלמידים . מהמחקר עולה כי תחושת המסוגלות של המחנכים בהיבט המשימתי לא תרמה לניבוי האופן שבו תפסו התלמידים את האקלים הכיתתי במהלך השנה כולה . עם זאת בסוף השנה נמצא שככל שתחושת המסוגלות של המחנכים בהיבט האנושי הייתה חזקה יותר , כך נטו התלמידים לחוש כי המחנכים תומכים בהם יותר מבחינה רגשית וחשו שייכות רבה יותר לכיתה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help