sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לאינדוקטרינציה , " שואף לעודד ולטפח את יכולתו העצמית של החניך לשקול ולהכריע בין חלופות " ( עמ׳ . ( 365 עד כאן נראה כי לם ולביא תמימי דעים ברתיעתם מחינוך אינדוקטריני . עם זאת , נראה שלביא מציג עמדה מורכבת יותר . הוא טוען שלמרות הניגוד בין חינוך לאינדוקטרינציה , בפועל אין כל אפשרות להפרדה מוחלטת ביניהם . בכל חינוך מעצם הגדרתו יש אינדוקטרינציה , בין שהיא מודעת ומכוונת ובין שלאו . מכאן שיש להכריע בין שתי גישות בלבד : בין גישה ששוללת כל יומרה לחינוך מוסרי ופוליטי לבין גישה שבכל זאת מעודדת חינוך כזה , תוך כדי מודעות לסכנות הבלתי נמנעות של האינדוקטרינציה . תומכי הגישה השנייה יטענו , כי יש להתנער מהניטרליות ומהאובייקטיביות המדומות של מערכת החינוך ולעורר עיסוק בסוגיות פוליטיות ומוסריות . כל זאת תוך טיפוח חשיבה עצמאית וביקורתית על סמך בחינת עמדות מנוגדות ( לביא , Bruner , ; 2000 , 1978 . ( 1974 ; Counts , 1932 בדומה לגישה זו , גם אורית איכילוב ( , 2001 Ichilov , 1998 ) מבחינה בין חינוך אזרחי לאוריינות פוליטית . חינוך אזרחי או חינוך לאזרחות מקושר בדרך כלל לחינוך דמוקרטי ליברלי . הוא מתמקד בקשרים בין היחיד לבין החברה ומדגיש היבטים מבניים , מינהליים וחוקיים של המוסדות הפוליטיים , מתוך הימנעות מדיון על נושאים שנויים במחלוקת . דגם זה מקפיד להישאר בתחומי הקונצנזוס , ההרמוניה וההסכמה , ונתפס כחינוך שמרני . לעומתו אוריינות פוליטית מציבה במרכז את רעיון הדמוקרטיה המשתתפת והמעורבת . המטרה היא להעלות את רמת המעורבות של התלמידים על ידי חשיפת הממדים הפוליטיים בחיי היום - יום והעוצמה הטמונה בפרטים . איכילוב ( , 1984 2001 , 1993 ) טוענת כי החינוך לאזרחות צריך ליצור מחויבות אידאולוגית לדמוקרטיה בממדים רגשיים והכרתיים באמצעות עיסוק בהיבטים פוליטיים , וכי עליו לבוא לידי ביטוי במכלול ההוויה הבית - ספרית . עמדה זו עולה בקנה אחד עם עמדת הוגי " הפדגוגיה הביקורתית" שהתפתחה במיוחד בשנות השישים של המאה ה - , 20 ושמציעה התבוננות חברתית - כלכלית בחברה האנושית בפרשנות מרקסיסטית . גישה חינוכית זו מבקשת לשחרר את החברה מדפוסי מחשבה ומדפוסי חיים המסכנים את היחיד , מעכבים את התפתחותו המלאה ו " מטמטמים " את תודעתו . עוד

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help