sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

להיכלל במרחב הפוליטי . .אופיר כופר אפוא בכך שהכול פוליטי , אך טוען שלכל דבר יש פוטנציאל להפוך לפוליטי . . על בסיס הגדרות אלה ניתן למפות גישות שונות לעיסוק בתכנים פוליטיים בתוך המרחב הלימודי והחינוכי הבית - ספרי . צבי לם ( 1999 ) מציג שלוש גישות נפוצות לגבי חינוך פוליטי : האחת גורסת שעל החינוך להיות א - פוליטי , כלומר להקפיד שלא לעסוק בסוגיות פוליטיות במסגרת החינוכית מתוך חשש לערעור הסיפר המקובל בחברה , להשפעה מזיקה או להכתמה של האובייקטיביות המדעית הראויה . .עמדה זו מקבלת חיזוק מכיוונו של ריצ׳רד רורטי ( , ( Rorty , 1990 שטען שבתי הספר מחויבים לחנך ל " אמת " כפי שהיא מקובלת בחברה שבה הם פועלים . לדידו אל למורים לעסוק במידת אמיתותה של אותה אמת מקובלת . תפקידם הוא " לשכפל" את החברה הקיימת , ואסור שבית הספר ייתפס כזירה חתרנית . לעמדה זו הוא מספק שתי הצדקות : הראשונה היא שממילא רבים מהתלמידים ימשיכו ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה , ושם החופש האקדמי והמבט הביקורתי הם חלק מהותי מתהליכי המחקר והלימוד . השנייה נוגעת לכך שהמסורת התרבותית הדמוקרטית מורכבת ממאבקי תיקון חברתיים , כך שגם ה " אמת המקובלת " , ממילא כוללת בתוכה ממדים ביקורתיים . מורים שתופסים את האמת המקובלת כ " שקר " , ולא מסוגלים להעבירה ללא ערעור וביקורת צריכים , אליבא דרורטי , לחפש לעצמם מקצוע אחר . עמדה רורטינית זו מתיישבת כאמור עם הגישה הא - פוליטית של לם . .הגישה השנייה שמציג לם מנוגדת לגישה הא - פוליטית ופועלת להטמעת עמדות אידאולוגיות קונקרטיות . גישה זו רואה לעצמה תפקיד בהנחלת עמדות פוליטיות מסוימות ובעצם בגיוסם של הצעירים לזרם פוליטי מוגדר . לם כינה גישה זו גם בשם חינוך אידאולוגי והיא מודגמת בשירו הביקורתי של נתן אלתרמן " אילוף ילדים " ( : ( 1943 כך הטף צועדים ובראשם , כטור ע ֹפל , הבחור הנושא לצאנו אור מא ֹפל , המצביא רב - הדעת וקצר המכנס , שפסוקים לשינון הוא חגור ומשונס , שליטם ומושלם של ילדי היהודים -

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help