sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ידע חדש , אלא שיש להבחין בין ידע המופק כפועל ישיר של ההתמחות , שהיא בלי ספק המנוע החזק ביותר של התפתחות הציוויליזציה הנוכחית , לבין ידע תשתיתי אשר מצד אחד אפשר את ההתפתחות הזאת ומצד אחר היו בלעדיו הישגיה של ההתפתחות הזאת מוטלים בספק . רוב הידע החדש , שאכן מכפיל את עצמו במהירות , הוא ידע תלוי התמחות , אם בתחומים הטכניים ואם בתחומים החברתיים . כך הוא למשל הידע הרב בתחומי מיזוג כלי רכב , ריתוך אלומיניום , קידוחי מים או ניתוחי ראש , ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בהכפלת הידע הדרוש לבניית כלים לעיבוד ידע ולאחסונו המתאפיינים במזעור הנפחים ובהכפלת היכולות של כלים אלה - וזאת בקצב מסחרר . עובדת גידול נפח האחסון של ' הדיסק און קי ' או מהירות עיבוד הנתונים באייפון , איננה אמורה לייתר את חובת הלימוד השיטתי של השאלות החברתיות , הפוליטיות , הכלכליות והתרבותיות שלנו . שאלות אלה הן כל מה שנובע מהשאלה הנצחית : " כיצד הגענו עד הלוםמ " , שאלה שהיא חיונית לשאלה החשובה באמת : " לאן ממשיכים מכאןמ " . באופן דומה , גם הכפלת הידע הבאה לידי ביטוי במחקרים נקודתיים בתחומי החברה למיניהם ( נתוני תוחלת חיים , אינפלציה , תפוקת נפט , שינויי אוכלוסין , הגידול בחור באוזון , ממוצעי משקעים רב -שנתיים ועוד ) , אינם מהווים פטור מעיון בשאלת ה ' מאין ' ובשאלת ה ' לאן ' . תלמידי תיכון אינם מומחים . יום אחד הם יהיו מומחים . אבל עד אז עליהם להתמחות בראייה כוללת של ההוויה האנושית , כלומר על בית הספר לאפשר לאזרחי העתיד התמחות באנטי - התמחות . שכן גם אם לא כל תלמידינו יהיו מדעני מחשב , אטום , מים , ניהול או חברה , אין ספק שהם יהיו אזרחים בציוויליזציה הנשענת על מה שהמדעים למיניהם מצליחים או נכשלים להבין ולעשות . ולכן חובה אזרחית של אזרחי ההווה היא לצייד את אזרחי העתיד בתובנות בסיסיות הנוגעות לחברה שהם שותפים בה , שבעתיד יהיה עליהם לנהל , לתחזק ולתקן . כבר לפני מאה שנה כמעט הזהיר הנביא המודרני , הפילוסוף הספרדי הדגול חוזה אורטגה אי - גאסט , מפני " ברבריות ושמה התמחות " , הנובעת מבורות מלומדת ונשענת על התופעה שהגדירה כ " אדם המרוצה " או " האציל היורש " . אורטגה אי - גאסט הזהיר מפני התופעה של אדם היורש את הציוויליזציה המורכבת שבה אנו חיים וכוללת הסדרים המאפשרים לו להיות " מרוצה " כל העת . זאת מפני שרצונותיו מוגשים לו בלחיצת כפתור , אך הוא מתנהג כלפיה כמו " אציל " אשר ירש אחוזה מפוארת שהשיגו קדמוניו בעמל רב , והוא – " האציל היורש " – עוטה את מחלצות האביר , אבל השיל מעליו את ערכי האבירות חוץ

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help