sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שלנו דומה כי התפל אינו רק עולה על העיקר , אלא הוא ממש קובר אותו . מן הבחינה הזאת המיתוס הזה אינו שונה בהשפעותיו ממיתוסים קרובים אחרים , גם הם פרי הבאושים של הפוסט - מודרנה , כמו למשל מיתוס המילניום , מיתוס ‘ הגלובליזציה ' ומיתוס ‘ הכפר הגלובלי ' . המשותף לכל אלה הוא דרמטיזציה סנסציונית של תהליכי השינוי המהירים , ששיאם במשיחיות הטכנולוגית : הסגידה לכל מכשיר או גאדג ' ט , שעצם קיומו הוא בבחינת ' ‘ מהפכה '' , לא פחות . אין ספק . מיתוסים נקנים ברצון ואנשים אוהבים דרמות . וגם זה : המרחק בין דרמה טובה לסנסציונליזם זול אינו תמיד ברור , בעיקר בעידן השעתוק הטכני . כך או אחרת , הדרמה האמתית מתרחשת כל הזמן , והיא דורשת לימוד , לימוד ועוד לימוד . ולימוד כזה חייב להניח למיתוסים דרמטיים ולהתייחס לדרמה של המציאות , אשר במרכזה תשתית ידע יסודית שאיננה משתנה , איננה נעלמת ואיננה מתיישנת כל שבע שנים : תלות קיומו של כל פרט בזולת באופן מוחלט , אותה תובנה שנגזרה מ ' תרגיל החפץ ' . זהו מצב היסטורי חדש יחסית של מאות שנים מעטות במקרה של ארצות ואזורים מסוימים ושל דורות אחדים ברוב אם לא בכל המקרים האחרים . אנו חיים בציוויליזציה מתועשת של חלוקת עבודה דינמית , אינדיבידואלית , אנונימית ומדעית . ציוויליזציה זאת מבוססת בעיקרה על אנרגיה זמינה ויעילה , גלובלית ובלי הפסקה ( הידיעות על סופה הקרב כבר בנות מאה ; בפועל ברור כי כדור הארץ הוא חבית ענקית של נפט , גז ופחם ) . פירותיה מתחלקים מסיבות פוליטיות באופן לא שוויוני ההולך ומחריף , ולפיכך הציוויליזציה שלנו נתונה בקביעות ברמות שונות של משבר , ולכן מתקיימים בה קונפליקטים אלימים שאף פעם , בינתיים , לא די להם . זה ידע שאיננו מתיישן . אדרבה , אם לנקוט את מספר הקסם של המיתוס הנדון , בכל שבע שנים הוא רק מועצם . אבל לא רק כל שבע שנים אלא שלמעשה בכל יום ויום . זה מצב הנובע מיכולתו המדעית של האדם לרתום את כוחות הטבע לשם קיומו , וזה בדיוק מה שעשוי למוטט על האדם את הטבע כולו ולהכרית את המין האנושי . ההווה והעתיד של האנושות תלויים בהבנה ובהפנמה של המצב הזה , ואם יש שחר לססמה המנחה כל מורה ומנהל בכל בית הספר – " להכין את הילד לחיים " – הרי שכאן הססמה הזאת פוסקת להיות ססמה ונעשית לתוכנית פעולה . וכדי שהתובנה הזאת - תלות קיומו של כל פרט בזולת באופן מוחלט תהיה הכותרת הראשית לתוכנית פעולה חינוכית של ממש , על העוסקים בחינוך ועל הסביבה המביטה בהם בביקורתיות לגיטימית , אם כי בדרך כלל לא עניינית , לוותר באופן מוחלט על מיתוס התיישנות הידע . ודוק : אין בכוונתי לטעון שאין

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help