sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סובארו מודל , 2003 לבין ‘ זכות הקניין ' על ים המלח . זה המקום לחזור ולנתח את ‘ תרגיל החפץ ' מנקודת המבט הפרוגרסיבית . ובכן , מתובנת התלות עולה קודם כול כי בניגוד לאתוסים הליברליים של ‘ כל אדם לעצמו ' , ואין צורך לדבר על ‘ אדם לאדם זאב ' , הנה אנו חיים במציאות שרמת החברות שלה היא מאה אחוזים שלמים ומוחלטים . במילים אחרות , אף שאין להטיל ספק בעצם קיומו של האינדיבידואליזם המשמש ‘ עיקרון מארגן ' לציוויליזציה שבה אנו חיים , הנה יש לזכור במקביל שהאינדיבידואליזם הזה מוגבל למדי . זאת ועוד : בניגוד לתחושה אינטואיטיבית וכן לשיח רווח למדי , מתברר מ ' תרגיל החפץ ' שבפועל אנו סומכים על הזולת באופן גורף . אינני מכיר אדם אחד הבוחן את תוכנה הממשי של שקית החלב שהוא קונה במכולת לארוחת בוקר לבתו היקרה , שהרי החלב הזה עבר עשרות ידיים אלמוניות , חלקן שייכות למתנגדיו הפוליטיים , לאויביו הלאומיים או לשוטמיו העדתיים . מכאן שבפעם הבאה שמספרים לכם כי ‘ אדם לאדם זאב' או כי ‘ אין להאמין לאף אחד ' , נסו לזכור את המספר האינסופי של הפעולות היום - יומיות שעשיתם בעולמכם הממשי המוכיחות את ההפך הגמור והמוחלט : רמת האמון ההדדי גבוהה למדי . לא פחות חשוב : ' תרגיל החפץ ' אומר לנו שמותר להמשיך ולחשוב שהכול בראש , שהכול יחסי ושאנו חיים בעידן של נרטיבים , אבל כל אלה אמורים לעמוד בצ ִלה של האמת האובייקטיבית המוחלטת : כל אחד מא ִתנו תלוי לקיומו החומרי בזולת באופן מוחלט . לדעתי הכול אמור להיגזר מהתובנה הזאת או לכל הפחות להביא אותה בחשבון . העובדה שאפשר לדמיין מציאות שבה פה ושם שורדים כמה אנשים משום שמצאו באר מים , מערה בטוחה וחמימה וכמה עלים גדולים לכסות לעצמם את הישבן , אינה משנה במאומה את הקביעה האובייקטיבית הזאת . כי כאמור אין מדובר בתרגיל הישרדות , ולכן השאלה אינה אם נחוץ לי או לך המחשב הזה שאני משתמש בו כרגע , או המיקרו-גל המחמם לי את המרק . ברור שמחשב הוא מותרות ואפשר לחמם מרק גם בלי מיקרו - גל . השאלה היא לגבי העולם הממשי , זה שאני חי בתוכו . העולם שבו חיים אתה ואת , אני ואנחנו , כאן וברמאללה , בקאבול ובטוקיו , בערבות מונגוליה ובפטגוניה . במילים אחרות , ' תרגיל החפץ ' אינו פחות מנקודת מוצא אובייקטיבית לדיון מושכל ואחראי בהשקפת עולם המתייחסת לעולם שבו אנו חיים , עולם שאנו רוצים לתקן ולשפר . אבל ' תרגיל החפץ ' הוא רק נקודת מוצא . אמנם היא יעילה וחזקה , אבל רק נקודת מוצא . וכמעט כל מה שאוכל לומר בעקבותיה יתבסס על ידע - ידע

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help