sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בהשקפת עולם ונובעים ממנה . התרגיל המחשבתי הזה מאפשר נקודת מוצא אובייקטיבית לדיון באופי המסוים של המציאות שבה אנו חיים . חשוב להדגיש כי אין מדובר בתרגיל הישרדות , או בשאלון טריוויה , אלא בתרגיל המתחיל בחפץ מוחשי ומנסה לעבור ממנו אל המופשט , הכללי , הציבורי , החברתי , הפוליטי , הכלכלי והתרבותי , שהם למעשה הפרקים המרכזיים של השקפת העולם , ולכן גם הפרקים של הספר הזה . ועוד : חשוב להדגיש כבר בנקודה זו כי למרות הנטייה הרווחת והמבורכת לראות במסקנותיו היסודיות ביותר של ‘ תרגיל החפץ ' בסיס להשקפת עולם פרוגרסיבית ששוויון ערך האדם הוא הערך המרכזי שלה , אפשר לעשות שימוש באותן מסקנות בדיוק כדי לבסס השקפת עולם ראקציונית שגזל וחמס ורדיפת בצע וכוח הם הפרקטיקות המרכזיות שלה . התרגיל הוא אישי , והוא מתבצע באופן הזה : על המשתתף לבחור בחפץ כלשהו . החפץ הזה מייצג למעשה שורה אינסופית כמעט של חפצים . זה יכול להיות מחשב , כוס זכוכית , מברשת שיניים או אייפון . באופן תאורטי היה אפשר לעשות את התרגיל הזה עם כל חפץ המשמש אותנו בחיי היום - יום . מכיוון שאין זה אפשרי , כי אין לנו כל כך הרבה זמן , אנו מסתפקים בחפץ אחד . כמו שתראו להלן , זה בהחלט מספיק . ובכן , לאחר שבחרנו חפץ אחד , עלינו לשאול לגביו שלוש שאלות , שהתשובות האפשריות עליהן הן שתיים בלבד : “ כן״ ו״לא״ . התרגיל הוא אישי , ולכן השאלות מנוסחות בהתאם . שאלה ראשונה : האם ידוע לי ממה עשוי החפץמ שאלה שנייה : האם ידוע לי כיצד עושים את החפץמ ושאלה שלישית : בהינתן תשובות חיוביות על שתי השאלות הקודמות , האם ביכולתי לייצר את החפץ כמו שהוא , בעצמימ ובכן , אין זה משנה מה הן התשובות על השאלות הראשונה והשנייה , התשובה על השאלה השלישית היא בהכרח , ותמיד , שלילית . עולה מכך כי בציוויליזציה הנוכחית , במציאות חיינו הממשית , כל אחד מאתנו תלוי לקיומו בזולת באופן מוחלט . זאת טענה אובייקטיבית . אם אף אחד אינו מסוגל לייצר לעצמו אף חפץ המשמש אותו לצורך קיומו , והואיל והחפץ , כלומר כל החפצים , בהחלט קיימים ובהחלט ממלאים את תפקידם , הרי שמישהו אחר עשה אותם . ומכיוון שכשם שאני או אתה איננו יכולים לעשות דבר לבד , הרי שגם ‘ מישהו ' אחר אינו יכול לעשות דבר לבד . ואז או שהחפצים צצו כך סתם משום מקום , או שהם הופיעו כאן בתהליך הכולל הרבה מאוד אנשים : גם מישהו , גם אני , גם אתה וכמו שיסתבר להלן וכמו שכל אחד מאתנו בוודאי כבר מבין – רבים , רבים אחרים שותפים לעשייה . קשה להגזים בחשיבותה של התובנה הראשונה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help