sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחר ; ואין שחר לתביעה לאחריות חברתית ; ואין מוסר , אין טוב , אין רע , אין ערך לחיי אדם . בשורה התחתונה חובת ההוכחה מוטלת על השוללים את הטענה הזאת : האדם הוא בין השאר יצור מחפש משמעות . משמעות היא צורך קיומי לאדם . אני רוצה להאמין שאין אדם שאינו מעסיק את עצמו בשאלת הטוב והרע , תכלית החיים והאופן שבו הוא אמור להתנהל בתוכם . אין לי דרך לתמוך באמונה הזאת , אבל היא בסיס לאופטימיזם המאפיין את השקפת העולם שלי . יש דרכים שונות לנהל את כל העניין המחשבתי הזה . יש שיטות שונות לסרטט מפות של משמעות , וקרוב לוודאי שאצל רוב האנשים החיים כמוני חיים של שפע כלכלי , חיים שאין בהם איום קיומי של ממש , בוודאי לא מהסוג שאפיין את קרובי המשפחה שלי לפני ארבעה דורות לכל היותר , יש למפות המשמעות האלה צורות שונות , מסקנות מנוגדות וכן הלאה . אבל האדם הוא יצור המשקיף על העולם , ולכן מדי פעם , אף שאין זו חובה , יש לי ממש רצון לעשות זאת - לתת דין וחשבון על השקפת העולם , שהיא קודם כול שלי . אבל כמו שיתחוור בפרקי הספר , לא רק שהיא משותפת בכמה ממרכיביה המהותיים לציבור רחב מאוד של אנשים , אלא שהשקפת עולמי לא הייתה יכולה להיות ' שלי ' בלי המגע התכוף והשגרתי , ההכרחי קודם כל לקיומי הפיזי - המגע שלי עם זולתי . למבוא הזה שני חלקים . החלק הראשון הוא דיון מופשט בשני עניינים מוחשיים למדי : עולמנו החומרי ועולם הידע , או ליתר דיוק מערכת החינוך שלנו . החלק השני מתאר באופן שיטתי ותמציתי את עניינו הספציפי של כל אחד מפרקי הספר . הקורא קצר הרוח מוזמן לדלג ישירות לחלק השני : רפרפו בעיניים לאורך הפסקאות וחפשו את המילים ' הפרק הראשון ' המופיעות בהמשך . אני רוצה בכל אופן להמליץ בחום על החלק הראשון של המבוא משום שהוא חיוני להבנתם של כמה מפרקי הספר . ולכן הנה פשרה סבירה : הקורא הסבלן ימשיך כרגיל , כאילו לא כתבתי את השורה האחרונה הזאת כלל . הקורא קצר הרוח ידלג כאמור כמה פסקאות קדימה . ואחרי שיקרא את כל תיאורי הפרקים לפי הסדר , ישוב לנקודה הזאת ויקרא את החלק הראשון של המבוא . ובכן הנה אנו מתחילים : מאות סטודנטים שזכיתי ללמד בקורסים אקדמיים , ועוד מאות רבות עוד יותר של אנשים שהיה לי הכבוד להרצות לפניהם , ועוד מאות ואולי אלפים שקראו את הבלוגים שלי , כבר מכירים אולי את ' תרגיל החפץ ' . זה תרגיל מחשבתי שווה לכל נפש , שקשה לדמיין איך אפשר שלא להצליח לבצע אותו בקלות ומטרתו לשמש נקודת מוצא להרבה מאוד דברים הקשורים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help