sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

. 2 חירות על פי סארטר , לוינס ובובר האם האדם נולד חופשי או שמא קיומו מותנה בגורמים דטרמיניסטיים ? החירות היא תנאי לנשיאה באחריות ; מה שכפוי עלינו ואינו בשליטתנו גם אינו באחריותנו . להלן נדון בקצרה בתפיסת החירות אצל שלושת ההוגים : סארטר , לוינס ובובר . סארטר והחירות סארטר טען שתנאי ראשון לאחריות הוא החירות : " כיוון שאין חירות האדם תכונה בין תכונות אחרות – ברור שכל אדם הוא חירות " ( סארטר , . ( 6 : 1972 כלומר , האחריות אינה תכונה נרכשת אלא נולדים לתוכה , כמו אל תוך גופנו . ברשימות על אתיקה כותב סארטר שהאדם חופשי תמיד ומחויב תמיד לקבל אחריות גם על מה שאינו בשליטתו , כמו למשל על מחלה . עליו להפוך את המחלה לעניין של בחירה ולקבל אחריות עליה , כך שהיא לא תשמש תירוץ למניעת אפשרויות אחרות . הוא אינו מתכוון לומר שבחרנו להיות חולים , אלא שכאשר אנו חולים , עלינו לעשות הכול כדי להבריא , והטלת האחריות להבראתנו על רופאים , למשל , אינה קבילה . ככל שהאדם חופשי יותר , כן יהיה דפוס ההתנהגות שלו בנושא האחריות מוחלט יותר ( . ( Sartre , 1992 : 433 מכאן אפשר להסיק כי לטענתו של סארטר , אין חופש מאחריות , כלומר האחריות היא העניין הדטרמיניסטי היחיד בהווייתו החופשית של האדם ( בפרק הבא נדון במשמעות המושג דטרמיניזם ) . לוינס והחירות בספרו Levinas , 1969 : 303 ) Totality and Infinity ) טוען לוינס שאי -בחירה היא אבסורד וטרגדיה של הקיום . אצל סארטר , לשם ההשוואה , האחר מאיים על חירותנו משום שאנו עומדים תחת מבטו וחירותו , ואילו אצל לוינס החירות ככלל אינה יכולה להיות מוצדקת מתוך עצמה , והיא זקוקה לסיבה חיצונית לה , כלומר אין משמעות לחירות ללא יחס לסביבה . חירותו של האחר אינה תלויה בחירותנו שלנו , ולכן גם אינה מאיימת עליה . בניגוד לסארטר , הסובר שהאדם נידון לחירות , לוינס חושב כי לפני הכול , האדם נידון לשאת בנטל האחריות ( Zaborwoski , . ( 2000 " האני איננו נקבע על ידי החירות " ( , ( Levinas , 1969 : 148 ואין משמעות לקיום האינדיבידואלי ללא קבלת נטל האחריות כלפי האחר . במקום " אני חושב משמע אני קיים " , לוינס היה כותב : " אני אחראי משמע אני קיים " . אחריות זו אינה שוללת את החירות משום שהיא אינה כופה את עצמה מבחוץ על הסובייקט , אלא כל כולו הוא אחריות . אצל לוינס משמעותה של החירות הופכת כמעט שלילית ,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help