sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דוגמה : מורה ביקשה מהורים לילד המאובחן כהיפראקטיבי ללוות את הכיתה בטיול , שאם לא כן , הילד לא יוכל לצאת לטיול . ניתוח : המורה קיבלה את ההחלטה , מאחר שחששה לשלומם של הילד ושל תלמידים אחרים אם לא תהיה לילד השגחה צמודה . בקשתה , שהוגשה מתוך שיקול דעת , מנעה תוצאות בלתי-רצויות . היא הפגינה אחריות כלפי התלמידים וכלפי התפקיד שהיא ממלאת . פורטפוליו הדיל תוכן : לא קל להבין מה זאת אחריות . אחרי שניסינו במפגש הראשון להגדיר פחות או יותר מה זאת אחריות , ולשפוט על מי מוטלת אחריות או מי מתנהג בחוסר אחריות במקרים שונים בחיי היום - יום , אפילו זה לא קל בעיניי , כי כל אדם מסתכל בדברים מזווית ראייה שונה . במפגש הרחבנו בנוגע למהות האחריות לפי מאמר של סארטר , וסיכמנו אותו בכמה עקרונות : קודם כול צריך שאדם יהיה אחראי כלפי עצמו , כדי שיוכל להיות אחראי כלפי האחר – לכן הצורך במודעות עצמית – ההפך מן המצופה – קשר הדוק עם אחרים ועם התגובות שלהם , כי מודעות עצמית נמדדת בעצם לפי תגובות של אחרים , כלומר השתקפותו של האדם בחברה ( רפלקציה ) , וגם לפי ביקורת עצמית . זאת אומרת , האדם ( שהוא אוסף המעשים שלו ) זקוק לאחר כדי לראות את עצמו , וכן הוא אחראי לכולם , אך לא להפך ( אין הדדיות ) . משוב : כמה חשבתי על זה , להיות עצמאית בכל התחומים , לא להזדקק לאף אחד , וכך להיות אחראית על עצמי , על התנהגותי ועל תוצאותיה . ניסיתי להגשים את זה אלף פעמים , ובכל התקופות בחיי - בתקופת הילדות , כשבניתי בית עם מדרגות על העץ ; בתחילת תקופת ההתבגרות , כשהפכתי את החדר שלי לכל עולמי ; באמצע גיל ההתבגרות , בשנת העבודה שלפני תחילת הלימודים האקדמיים ... אבל בכל פעם הדברים לא יצאו כמו שתכננתי מראש . בכל פעם הייתי מוצאת את עצמי תלויה באחרים , לא תלות פיזית או חומרית אלא מעבר לזה , תלות רגשית . והיום אני נפתחת במידה מסוימת , כי במפגש הזה הקפדנו על עומק התלות בין אדם לבין סביבתו כחלק בלתי-נפרד מעיצוב האישיות של האדם ומעיצוב המודעות העצמית שלו . לכן זה מוביל לא רק לקבלת אחריות של האדם על עצמו , על מעשיו ועל התנהגותו ( כמו שהייתי חולמת ) , אלא גם לקבלת אחריות על כל האחרים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help