sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חשיבות עליונה , והיא קשורה בחלקה בתפיסתנו את השליטה בחיינו . האם אנו עצמנו שולטים בהם , או שמא הסביבה והתרבות שולטות בהם ? אלוהים , הורים , חינוך ונסיבות עשויים להיתפס כגורמים הכופים עלינו בחירות והתנהגויות ואינם משאירים לנו טווח בחירה . אם אחריות היא עניין של מחשבה ושל שיקול דעת , של בחירה בין אפשרויות ושל בחירה במחויבות , היא אינה ערך שאנו נולדים עמו אלא ערך נלמד שעלינו לקבל על עצמנו . לפי זרם המחשבה האקזיסטנציאליסטי , האדם חופשי באופן מהותי ( זו המהות היחידה הקודמת לקיומו ; הוא " נידון לחופש " ) , והוא יכול וחייב לבחור ולעצב את חייו , גם אם הוא מעדיף לברוח מן החופש ולקבל את עול החברה רק כדי להשתחרר מן הצורך לקבל אחריות על החלטותיו . כך למשל מגדיר חוזה אורטגה אי - גאסט את האדם ברוח תפיסה זו : לאדם אין טבע , אלא היסטוריה ... אין האדם דבר או חפץ אלא דרמה ... חייו הם משהו שבו חייבים לבחור , אותו חייבים ליצור . האדם אינו אלא בחירה ויצירה זו . כל אדם הוא המחבר – הסופר של עצמו , ולמרות שהוא יכול לבחור בין היותו סופר מקורי או סתם חקיין , אין הוא יכול לברוח מבחירה ... הוא נידון לחופש . להיות חופשי , פירושו , להיות בעל יכולת להיות משהו שונה ממה שהאדם כרגע . פירושו , לא להיות מסוגל להטביע עצמו , אחת ולתמיד , בטבע או במהות נתונה וקבועה כלשהי [ . [ ... האדם חייב להרוויח במו ידיו את לחמו , לזכות בחייו הוא . ( אי - גאסט , היסטוריה כשיטה [ מצוטט אצל גולומב , ] 43 : 1990 ( כלומר , כדי להיות אחראי וכדי להיות אדון לחייו שאינו משועבד לתכתיבים חיצוניים דרוש לאדם חופש בחירה . האדם נדרש לבחור בין אפשרויות בהתאם לתפיסת עולמו , ועליו גם לשאת במלוא האחריות לתפיסת עולמו . זו משמעותה של בגרות – קבלת אחריות . אחת ההבחנות החשובות בעינינו היא ההבחנה בין אחריות אישית לבין אחריות כלפי האחר . הבחנה זו נקבעת ברובה על ידי המושג חירות ועל ידי התפיסה מהו האני ומהו האחר , ומהי מהות הקשר ביניהם . באחריות האישית , האני עומד במרכז ועליו לשאת את נטל חייו ואת תוצאות פעולותיו , כך שנדרשים ממנו מודעות עצמית גבוהה ושיקול דעת . אחריות כלפי האחר נובעת מהשקפה מוסרית ומהזדהות עם סבלו של הזולת . האדם אחראי לאלה שהוא עלול לגרום להם עוול , והוא סובל במקומם ( הלר , תשס " ה ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help