sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לאחריות אישית , המדגישה תוצאות , מנוגדת לתורת המוסר של עמנואל קאנט , ששמה דגש על כוונות ( ובר , . ( 75 : 1961 אחריות כלפי האחר נובעת מכוח ההתקשרות עמו . היא אינה קשורה כלל ליכולת לצפות תוצאות ולשאת באחריות להן , ואינה קשורה בהכרח למודעות ולשיקול דעת . היא אינה קשורה גם ליכולת הבחירה הנדרשת באחריות כלפי עצמי , ואינה מביאה בחשבון את החירות . אחריות כלפי האחר נובעת מתפיסתנו מהו האחר עבורנו , מה הן ההשלכות של מעשינו כלפיו ומהי מידת הקרבה בינינו . זוהי עמדה מוסרית הנובעת ממחויבות כלפי האחר , ומנקודת מבט זו קבלת אחריות פירושה שהאדם המוסרי מעדיף לסבול עוול ולא לגרום עוול ( סוקרטס ) . כלומר , בכל מצב שבו אנו נמצאים ושמעורבים בו אנשים נוספים , חלה עלינו האחריות לא לגרום להם עוול . ברור לנו שאין די בפרסום ספר כדי לחולל מהלך מהפכני שיביא לשינוי תפיסת החינוך או ליישום תפיסה חדשה . שאיפתנו היא שהספר יהיה נקודת פתיחה ויאפשר התמקדות בנושא לכל המעוניין . מערכת החינוך קובעת סדרי עדיפויות , שברוב המקרים מכתיבים אותם גורמי שוק וכלכלה ולא פיתוח רוח האדם והמוסר . למשל , ההנחה שמתמטיקה חשובה יותר בחיינו מאשר אחריות אינה מובנת מאליה , ובכל זאת זוהי ההנחה השלטת במערכת החינוך . הספר אינו מובנה ואינו ערוך באופן דידקטי ; הוא גם אינו אסופה של מערכי שיעור ואינו מתווה דפוס אחיד למחשבה ולעשייה . אנו משאירים לקוראים מקום רב להעלות שאלות ותהיות גם בנוגע לכתוב וגם בנוגע לדרך שבה יבחרו ללמד מתוך הספר , ומזמינים את המורה למצוא את דרכו העצמאית : לקבל אחריות לחינוך לאחריות . הספר מבוסס על קורס שאנחנו מלמדים במכללת אלקסמי , במהלכו למדנו רבות מן הסטודנטיות שהשתתפו בו . ניסינו לשלב את דעותיהן ואת הדיונים שהתעוררו בכיתה – כך שהספר הוא גם שלהן , ואנו מודים להן על תרומתן . נוסף על כך , לכל פרק צורף קטע מפורטפוליו של סטודנטית ששמה הדיל גנאים , המייצג את הדרך שעברנו יחד ומדגים את העבודה בקורס . בחרנו בפורטפוליו של הדיל לא משום שהוא מייצג את כלל הסטודנטיות , אלא משום שהוא תרם לנו רבות להבנת תהליך ההוראה והלמידה בקורס . הפורטפוליו מתאפיין אמנם בראייה יוצאת מן הכלל , אך ראוי לציין שהוא לא היה היחיד שהצטיין בכך . צירפנו גם קטע המתאר את תהליך החשיבה הרפלקטיבית שלנו ואת הדיאלוג בינינו , שליווה את הקורס לאורך שנה אחת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help