sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא אחריות היא ערך מכונן בחברה דמוקרטית , אך היא אינה נדונה כראוי במערכת החינוך ואינה מהווה יעד חינוכי אמתי . חינוך לאחריות בחברה דמוקרטית צריך להיות אבן פינה של החינוך לערכים בכל מסגרות החינוך – מגן הילדים , דרך בית הספר ועד למוסדות להכשרת מורים . מהי אפוא אחריות כפי שאנו מבינים אותה ? המפגש בינינו , מחברי הספר , סמדר וג ' מאל , נולד תוך כדי עבודה משותפת במכללת אלקאסמי ובשעות של שיחות ודיונים על הוראה ולמידה ועל ההבדלים והפערים התרבותיים בינינו . ג ' מאל הוא ראש החוג לחינוך במכללה ובעל ניסיון של שנים בהוראה , וסמדר באה מתחום הפילוסופיה והחינוך לחשיבה ביקורתית . מצאנו עצמנו מסכימים על תפיסת עולם הומניסטית ועל החסרונות שבשיטות ההוראה והלמידה המקובלות . גילינו שהדיאלוג בינינו פורה ומרתק , ומתוכו נולד הרצון לעבוד במשותף ולחקור את הנושא שעניין את שנינו וראוי , כך חשבנו , שיעניין אחרים - טיבה של אחריות בכלל ובהקשר חינוכי בפרט . קבלת אחריות כרוכה ביכולות האלה : ( 1 ) יכולת לבחור בין אפשרויות ; ( 2 ) יכולת לצפות תוצאות אפשריות של הבחירות ; ( 3 ) יכולת למנוע תוצאות אפשריות שאינן רצויות ; ( 4 ) יכולת לחשוב בביקורתיות – תנאי הכרחי לבחירה אמתית בין אפשרויות ; ( 5 ) יכולת להכיר בכללים הנלווים לכל תפקיד ומעשה של אדם בוגר . אפשר להבחין בין שני סוגים שונים של אחריות : אחריות כלפי עצמי ואחריות כלפי האחר . ההבדל בין השניים הוא מהותי . אחריות כלפי עצמי מותנית בבגרות אישית ( ענבר , ; 82 : 1983 גונן , . ( 2006 היא נסבה על האופן שבו אנו פועלים בתוך העולם ובסביבה . היא מוצאת את ביטויה בבחירה ובקבלה של החלטות באופן עצמאי , ומאפשרת התייחסות לאירועים מנקודת מבט כללית ומתוך הבנה של התרומה האישית להיווצרותם ( ענבר , . ( 86 : 1983 הנושא באחריות אינו רשאי לגלגל את תוצאות מעשיו על אחרים , ואם יש ביכולתו לצפות את תוצאות מעשיו , עליו להודות באחריותו לתוצאות ( לוריא , . ( 230 : 2002 פרשנות כזאת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help