sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בפילוסופיה הביקורתית , או על - פי מיון זה או אחר של ערכים . חלוקה אפשרית אחרת היתה בין מאמרים בעלי גישה מדעית לבין מאמרים המבוססים בעיקרם על ניסיון כותביהם בשדה , או חלוקה על פי כתיבה פרוזאית " רגילה " לבין כתיבה " פואטית " , או " אישית " . יכולנו גם לסווג את המאמרים על פי הסוגיות החינוכיות שהן מעוררות , כמו : מטרות מול דרכי יישום בחינוך ; ערכים , ערכיות ומוסריות ; למידה וחוויה ; טובת היחיד מול צרכי החברה ; רציונליות , רגש ואמונה ; נרטיבים וזהויות ; אותנטיות ודוגמה אישית של המחנך . לבסוף בחרנו בסיווג המאמרים בדרך אחרת : נוכח השאלה המונחת בבסיס הספר - מהי ליבת החינוך ? מיינו את המאמרים על פי כיווני המענה שהם מציעים לשאלה הזאת . זיהינו שש קבוצות כאלה וקיבצנו אותם בששת שערי הספר . עם זאת , הניתוב של המאמרים לשערים איננו “ מדעי " ואיננו תקף לגמרי . הקוראים ימצאו שמאמר מסוים , שאצלנו שייך לשער מסוים , יכול היה להימנות עם המאמרים שאוגדו בשער אחר . אמנם ביקשנו מהכותבות והכותבים להתמקד בגלעין , ביסוד אחד , אבל בתחום שאנו עוסקים בו היה ברור מראש שאין זה אפשרי באורח מוחלט . בקרב רבים , ליבת החינוך נתפסת כמורכבת , כרבת - ממדים , ואולי בדין כך . בכל מקרה , החלוקה לשערים שבחרנו בה נועדה לסייע לקוראים לראות בשלל המאמרים את התפיסות העיקריות העולות מהן . קיבצנו את המאמרים בשישה שערים : שער ראשון – חיפוש . במאמרים שבשער הזה נראה שהחינוך הוא מסע התר אחר כיוון , מצפן , הגדרה של ההוויה , משמעות והתעלות . שער שני – התרחשות . ריכזנו כאן מאמרים הרואים את ההתרחשות החינוכית עצמה , המפגש בין המחנך והחניך , או בין המתחנך לעצמו , כעיקר החינוך . מושגים רווחים : לידה מחדש , התהוות , התפתחות התודעה והנפש , תהליך דינמי , התנסות , צמיחה , פרדוקס , פליאה , חקירה , יצירה , השתתפות , שייכות , מרחב הלמידה , דינמיקה בין - אישית , דיאלוג , שלהבת הלימוד . שער שלישי – עצמיות . כאן מתבטאים המושגים : אהבת האדם , כבוד האדם , מימוש עצמי , עצמאות , אוטונומיה , דמוקרטיה , תודעה , ביקורתיות , יצירתיות , משמעותיות , בחירה , אותנטיות , “ אניות " . שער רביעי – ערכים . בשער זה נמצא דיון בערכיות ובחינוך לערכים , עיסוק באידאולוגיות ובערכים מוגדרים , בהם חברתיים , הומניים ומוסריים , בירור של

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help