sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא כותרת הספר עשויה לעורר תמיהה מפני שהיא נשמעת כאוקסימורון . יש בה , לכאורה , ניגוד בין המחשבה הרציונלית לכמיהה הרגשית , בין השיקולים המעשיים לבין הדחפים האידאליסטיים , בין חלום מלהיב לראליזם מפוכח , המאפיין את השוני המהותי בין הראליסטים לאוטופיסטים . אך אינני דן כאן בגילויים של רעיונות ושל תכניות אוטופיים במחשבה הציונית של הדורות השונים , אלא בדמויות המרכזיות אשר פעלו לממש את כמיהותיהן האישיות , את שאיפותיהן הלאומיות ואת השקפותיהן החברתיות בארץ ישראל , ואשר הונעו בידי נטיותיהן האוטופיות המעשיות , להבדיל מתכניותיהן האוטופיות הלא מעשיות ואפילו הדמיוניות . ייחוד זה באישיותן מסביר את סוד ההצלחה היחסית של נטיותיהן אלה ואת הכישלון החלקי של תכניותיהן . הציונות כרעיון לאומי וכתנועה מדינית פרצה אל ההיסטוריה העולמית בניסיון לשנות את גורלו של העם היהודי . היא נולדה עם סימני לידה אוטופיים , שהבולטים שבהם היו : ניסיון להשיב חלק מן העם היהודי אל מולדתו ההיסטורית ובכך לשנות את מעמדו ממיעוט בכל מקום שבו הוא נמצא לרוב במקום אחד ; שאיפה להחייאתה של הלשון העברית ולהפיכתה לשפת דיבור יום יומית ; ותכנית לשנות את המבנה הכלכלי של החברה היהודית בדומה לזה של העמים שהם חיו בתוכם . סימני הלידה האלה קוממו את מתנגדיה , שראו בהם אות קין על מצחה – משיחי שקר , הוזי חלומות סהרוריים והרפתקנים מדיניים מסוכנים , העלולים להמיט אסון רוחני ופוליטי על המוני היהודים בארצות השונות . אולם הציונים ראו בסימנים אוטופיים אלה את האמצעים המעשיים שיחוללו שינוי בתולדותיו 1 כוונתי לאגודת ' בני משה ' שהקים אחד העם בשנת ; 1889 בית הספר לאמנות לאומית ' בצלאל ' בירושלים שייסד בוריס שץ בשנת ; 1906 תכנית משלחת פועלי ציון משנת 1920 להקמת חברה קואופרטיבית בת מיליון חברים בארץ ישראל תוך עשר שנים ; וכמובן , גדוד העבודה כקומונה ארצית בשנים . 1927 - 1920 בעניין זה ראו את ספרה של אביגיל פז ישעיהו , תנאים של שותפות : קבוצה , קומונה ארצית וקיבוץ , , 1926 - 1910 מכון בן גוריון ויד טבנקין , קריית שדה בוקר . 2012

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help