sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גן הילדים , שהיה ועודנו מוסד חינוכי ייחודי , שונה ומובדל מבית הספר . את השינויים ואת החידושים שהתחוללו במשך השנים בגן הילדים כינינו ‘ צמתים ‘ או ‘ תפניות ‘ , וכאשר יצאנו לחפש אותם נדרשנו למונח ‘ פרדיגמה ‘ ברוח ‘ המבנה של מהפכות מדעיות ‘ של קון ( קון , . ( 1977 לדעת קון , פרדיגמה היא הצד השווה של חברי קהילה מדעית . הוא הגדיר את מאפייניה של קהילה זו כך : אנשיה קיבלו חינוך דומה , וכניסתם למקצוע הייתה דומה ; הם קראו ספרות מקצועית דומה והפיקו ממנה לקחים דומים ; חברי הקהילה עוקבים אחרי מטרות משותפות , והם גם אחראים לחינוכם של ממשיכיהם . לעתים , ציין קון , התקשורת המקצועית של הקהילה המדעית עם קהילות מדעיות אחרות כרוכה בקשיים בגלל ההבדלים בפלטפורמות הדיסציפלינריות והאידאיות , ועל כן היא יוצרת אי הבנה ומחלוקות מהותיות . כל שינוי , טען קון , מזעזע פרדיגמה קיימת שלטת , ואם ב ‘ משבר ‘ עסקינן , באותה נתינת דעת כללית על שמשהו אינו כשורה , כי אז מתבשרים אנו על בואה של מהפכה בפרדיגמה ועל היוולדו של מכניזם של תיקון . בהתאם לתיאורו של קון , יש להתייחס גם לקהילה המדעית מקצועית של הגיל הרך , הכוללת חוקרים בתחום הגיל הרך , מכשירי גננות וקובעי מדיניות החינוך בגיל הרך , הן בארץ הן בעולם המערבי . המשותף לקהילה זו הוא שהחברים בה חולקים את אותה פרדיגמה או מערכת של פרדיגמות , ומשום שהמאפיינים שנמנו לעיל הולמים מאוד את אנשי הקהילה שעניינה המקצועי הוא חינוך הילדים בגיל הרך , חבריה מאמינים באותן תא וֹ ריות נבחרות העוסקות בהתפתחות הילד כבסיס להבנתו , ואף מפיקים מהן ‘ תורות גן ‘ . בחלוף העתים נ ֶהגו תאוריות חדשות , ואלה האירו את הילד ואת הילד וּ ת באור חדש וחוללו שינויים בפרדיגמה , ובעקבותיהן נוסחו תורות חדשות הנוגעות לחינוך הילד הרך ולטיפול בו , ולא ניכר בזה אלא מעגל חיים טבעי של קהילה מקצועית דינמית , מתפתחת , פורחת , הבודקת שוב ושוב את עצמה ואת מערך המונחים והמושגים שלה . כחברות בקהילה המקצועית והמדעית העוסקת בגיל הרך , יצאנו למסע בשבילי הזמן : הולדת רעיון גן הילדים באירופה , המעבר לארץ ישראל , וליישוב העברי החדש שהחל להתפתח בה , הקמת המדינה , קליטת העליות השונות וההתמודדות עם השינויים הכלכליים והאידאולוגיים בחברה הישראלית ועם השפעתם הישירה והעקיפה של כל אלה על החינוך במדינת ישראל עד סוף המאה העשרים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help