sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא בספר זה מובא סיפורו של גן הילדים העברי בארץ ישראל מראשיתו בשלהי המאה התשע עשרה עד סוף המאה העשרים . הגן העברי מעצם הגדרתו מבטא מהפכה כפולה בחינוך היהודי לגיל הרך . ראשית , גן הילדים העברי בא להחליף את החדר המסורתי , ובהיותו מוסד חינוך בעל אוריינטציה מערבית התגבשו בו תכנים ושיטות עבודה שונים בתכלית מאלה שנהגו בחדר . שנית , הגן העברי יצר מהפכה פמיניסטית בכך שפתח את שעריו לפני הנשים והפקיע את החינוך לגיל הרך מידיהם הבלעדיות של הגברים . כדי לעמוד על טיבה של מהפכה זו , מצאנו לנכון להידרש למקורותיה ולשורשיה , הנטועים בגן הילדים הראשון שייסד פרידריך פרובל בגרמניה . פרובל הציב את הילד הרך במרכז תהליך החינוך , והועיד את האישה המשכילה להיות מחנכת לילד . מאז ועד ימינו אלה הילד הרך , צרכיו והתפתחותו הם תשתית לתורת הגן . במשך השנים ובחילופי הדורות חלו תמורות במדעי הרוח והחברה : נוצרו תאוריות חדשות , והתהוו שינויים בתפיסת הילד והילד וּ ת . בעקבותיהם של אלה השתנו גם תורות חינוך קיימות , ולכן בבואנו לספר את סיפורו של גן הילדים העברי בארץ ישראל חשבנו , כי המפתח להבנתו של הגן העברי הוא בחינתן של התפיסות השונות את הילד הרך ואת מקומו בחברה , על גלגוליהן השונים , במאה השנים האחרונות . זיהוי השינויים בתפיסת הילד הרך ובתפיסת מקומו בחברה ייעשה בתהליך התבוננות מקצועית ומושכלת בגן הילדים העברי לדורותיו , תוך כדי הצבעה על השינויים ועל נקודות המפנה ותוך כדי איתור מקורותיהם האקדמיים והחברתיים ותיאור ביטוייהם במעשה החינוך בין כותלי

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help