sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כך , כל פרק ופרק הוא למעשה סרטוט קווי המ ִתאר של ג ִזרתה של תקופה נתונה אשר לתכנים , לדרכים ולאמצעים הננקטים בעשייה החינוכית , אבל נקודת העוגן של כל גזרה וגזרה כזו נותרת אחת , יחידה וקבועה : הילד . אשר על כן ארגנו את הספר בשמונה פרקים , אשר שמותיהם מייצגים שמונה פרדיגמות שונות בחינוך לגיל הרך לדורותיו : בחרנו להציג את שמונת פרקי הספר באמצעות שמונה כותרות : ( 1 ) הילד הרך ; ( 2 ) הילד העברי ; ( 3 ) הילד הישראלי ; ( 4 ) הילד טעון הטיפוח ; ( 5 ) הילד כמדען ; ( 6 ) הילד הפעיל ; ( 7 ) הילד האורייני ; ( 8 ) הילד בעידן הפוסט מודרני . חלוקה זו מציינת צמתים ומפנים שהתרחשו בחשיבה החינוכית . הם התרחשו בד בבד עם אירועים היסטוריים בארץ או בעולם . אירועים אלו מצוינים במבואות לפרקי הספר באופן הזה : ( 1 ) הרקע ההיסטורי להקמת גן הילדים באירופה מתואר בפרק ‘ הילד הרך ' ; ( 2 ) תקופת היישוב בארץ ישראל מתוארות בפרק ‘ הילד העברי ' ; ( 3 ) הקמת המדינה , תקופת העליות הגדולות וקליטת העולים הרבים עד מלחמת ששת הימים מתוארות בפרקים ‘ הילד הישראלי ' ו ' הילד טעון הטיפוח ' ; ( 4 ) הפערים העדתיים והחברתיים שנחשפו בארץ והשפעות מהעולם המערבי ‘ משבר הספוטניק ' והשפעת תורת פיאז ' ה מתוארים בפרקים ‘ הילד כמדען ' ו 'הילד הפעיל ' ; ( 5 ) התפתחות התאוריות העוסקות בתהליכי רכישת שפה , תורתו של ויגוצקי ותורת האינטליגנציות המרובות מתוארת בפרק ‘ הילד האורייני ' ; ( 6 ) המהפכה הטכנולוגית והגלובליזציה של העולם המערבי בשלהי המאה העשרים מתוארות בפרק ‘ הילד בעידן הפוסט מודרני ' . שש תקופות היסטוריות — שמונה פרקים בתולדות החינוך בגיל הרך . שמונת פרקי הספר מציגים אפוא מאה שנות חשיבה ועשייה אינטנסיביות בשדה החינוך בגן הילדים . המטפורה ‘ גן ילדים ‘ עצמה היא ביטוי ציורי ואידאי לעולם התרבותי שנהגה ונבנה בעבור הילד הרך . הנה כי כן , בספר זה אנו מבקשות לעסוק במאה שנות גן הילדים בארץ ישראל . כדי להבין את ראשיתו של גן הילדים בארץ ישראל חשבנו שמן הראוי להידרש להקמתו של גן הילדים הראשון באירופה , שהיה אבן שואבת ומקור השפעה לגני הילדים הראשונים בארץ ישראל . הפרק הראשון בספרנו , שכותרתו היא ‘ הילד הרך ‘ , עוסק בייסוד גן הילדים באירופה ובאבות המייסדים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help