sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

במסענו אל מאה שנות גן הילדים נת ַנו את דעתנו לגורמים המשפיעים על השינויים בפרדיגמה בארבעה היבטים : ( 1 ) היבט הפילוסופיה החינוכית שהושפע בעיקר מהתפתחותן של תאוריות פסיכולוגיות ; ( 2 ) היבט מדיניות החינוך הלאומית ; ( 3 ) היבט מדיניות הכשרת הגננות ; ( 4 ) היבט היישום , כלומר השתקפותם של שלושת ההיבטים בעבודה החינוכית בגן הילדים . אלה הם הכלים השלובים של התיאור הדיאכרוני של גן הילדים לדורותיו . מרגע היוולדו של מוסד החינוך לגיל הרך הוא הוצג בצירוף המרגש ' גן ילדים ' , והאישה המופקדת על החינוך בגן הילדים זכתה לכינוי ‘ גננת ' . כינויים אלו — ‘ גן ילדים ' ( תרגום שאילה מן הגרמנית ) ו ' גננת ‘ — מטפוריים מטבעם , משום שיש בהם בסומ ֶת של רעננות , פרחים , פריון , צמיחה , יופי וכדומה , הנמנים עם תכונותיה הסמנטיות של המילה ‘ גן ' במשמעה הדנוטטיבי , וממילא עם אלה של המילה המכנה את האדם המופקד על הגן - ‘ גַּנָּ ן ' . מטפורות אלו ביטאו היטב את התפיסות ואת האידאולוגיות החינוכיות של האבות המייסדים של גן הילדים , שאמנם היו גברים , אבל הועידו את המקצוע לנשים . בהשראת הצירוף המטפורי ‘ גן ילדים ‘ והשם ‘ גננת ' חיפשנו עוד אנלוגיות ואפיונים שיבטאו את השינויים בנוגע לתפיסת המחנכים את הילד . שינויים אלו חלו בעקבות זרמים פילוסופיים , אידאולוגיות ותורות שונות שהתפתחו במשך השנים בפסיכולוגיה ובחינוך ונדונו בשיח המקצועי של הקהילה המדעית . שיח זה התבסס על מחקרים , על תאוריות ועל אמ ִיתות ( אקסיומות ) חדשות , ונתן ביטוי גם לשינויים במערכת החינוך בישראל . כל אחד ואחד מן האנלוגיות והאפיונים שמצאנו משקפים את תפיסת הילד בראי החברה הישראלית בתקופותיה השונות , ומבטאים את שאיפותיה בדבר חינוך ילדיה הרכים ואת מימושן במוסד החינוכי גן הילדים . העיקרון המארגן הקבוע של החינוך בגן הילדים בארץ ישראל לדורותיו הוא מרכזיותו של הילד בתהליך החינוכי . זהו עקרון יסוד , זהו המסד הפדגוגי , זו אבן הראשה של תורת הגן ושל תרבות גן הילדים העוברות מדור לדור . משום כך כל כותרות הפרקים מתחילות במונח ‘ ילד ' . לצד עיקרון קבוע זה מתקיימים , כאמור , עקרונות משתנים המתוארים בצירופים שונים שהילד הוא חלק מהם . באמצעות הצירופים המשתנים אנו מבקשות להורות על הגוונים בתפיסות ובמגמות השונות בנוגע לגן הילדים , בלי לאבד את נקודת האמצע של מסלול הח וּ גה החינוכית : הילד .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help