sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יהודי אתיופיה חיו דורי דורות בכפריהם שלהם . הם התעקשו על זהותם , התמידו במסורתם , ואף הופלו על ידי הרוב הנוצרי . אך תולדותיהם לא היו של גטאות ופוגרומים . בין היהדות הקדומה שלהם לבין הנצרות ההגמונית האתיופית היה גם דמיון לא מבוטל . גדר נמוכה למדי הפרידה ביניהם . לאורך הדורות חצו רבים את הגדר הזאת . מי שעזב את הכפר הנידח לא התקשה להשתלב בחיים הכלליים . דוגמאות לא חסרות . התרבות האתיופית התאפיינה ביכולת קבלה והטמעה . יהודי שעבר לעיר התקשה לשמור על מסורת עתיקה וכפרית של קהילה סגורה , טבילה בנהר וקורבנות בראש הר . בין אלה שעזבו את הכפר היו שהשתלבו בצמרת חיי הממלכה הנוצרית , והיו ביניהם גם בכירים בקיסרות . עם מהפכת 1974 התחוללו בהקשרנו שלושה תהליכים . האחד נסקר לעיל : פוליטיקה חדשה ניעורה על כתפי דור צעיר , חדור ציפיות כי תקום אתיופיה מודרנית , מתקדמת ומתפתחת . תקוות אלה התנפצו בתהליך השני : הארץ נקלעה עד מהרה לשלל מלחמות פנימיות , לאכזריותו של משטר סטליניסטי , לרעב כבד , צמא , מגפות . השלישי : הוסרו המגבלות שכפו הנוצרים על היהודים , אך כול בני אתיופיה נסחפו במערבולת של אומללות , עוני מחפיר , זוועות מלחמה . על רקע מורכב זה פורש רטנר את חלקו השני של הספר – סיפור השתתפותם של צעירים יהודים בחיים החדשים של הארץ . רובם ככולם עשו כך בחזיתות השחרור שהתארגנו כנגד משטר מנגיסתו . העדויות מרתקות . עולה מהן כי מי שרכשו השכלה השתלבו כמו שאר בני הארץ בתמורות החדשות . צעירים וצעירות יהודים התנסו בלוחמה קשה , בוויכוחים רעיוניים , בחיים מחתרתיים . לימים מצאו עצמם נפרדים מאתיופיה הסוערת ומגיעים לישראל . כאן השתלבו בסיפור הקליטה על תדמיותיו . סיפורם שלהם נשכח . גם הם עצמם נאלמו אל מול הסיפור הציוני במתכונתו הידועה : גולה דוויה , בידוד , אנטישמיות , אימת שמד , הצלה ותקומה . בלי לסתור את גרעיני האמת באתוס הכללי , ספר זה מספר סיפור נוסף . את משמעותו ניתן אולי לראות כך : ליהודי אתיופיה לא נשקפה סכנת חיים בשל יהדותם . כמו שאר בני הארץ , הם חוו תקופה של תקווה וציפיות וגם את האומללות והזוועות שבאו בעקבותיה . היו אלה שנים של מוות לכול , ללא אפליה . אבל סכנה נשקפה ליהדותם

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help