sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

דוגמה לאמירה ברורה של חכם איטלקי בן המאה ה - 13 בדבר היחס הראוי לפרשנותם של חז "ל למקרא , ואי ראיית דבריהם כפרשנות פשטית , ניתן לראות בדבריו של רבי ישעיה מטראני : דע והבן כי המדרשים הן על שלשה דרכים : א ) יש מהן שהם דרך גוזמא ... ב ) ויש מן המדרשים שהן על דרך מעשה נסים ... ג ) ויש מן המדרשים שכוונת חכמים בהם לדרוש המקרא בכל עניין שיכולים לדרוש , וסמכו על מה שכתוב " אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי " ( תה ' סב ... ( 12 ועל דרך זה דורשין חכמים המקרא בכל ענין שיכולים לדורשו ואמרו " אין מקרא יוצא מידי פשוטו " ( שבת סג , א ) שהוא העיקר . וכל המדרשים הנדרשים בו יש מהן שהן עיקר קרוב לפשט , ויש מהן שיש בהן רמז כמעט . הלא תראה מה שדרש אחד מן החכמים בפרק קמא דתענית ( ה , ב ) שאמר : " יעקב אבינו לא מת " והשיב לו חכם אחר : וכי בחינם הספידוהו הספדנים וחנטו החונטים וקברו הקוברים ? והשיב לו : " מקרא אני דורש " . כלומר גם אני יודע שמת אלא אני מתכוין לדרוש את המקרא בכל ענין שראוי לידרש ... הא לך הדבר מבואר שלא אמרו חכמים המדרשים על דרך אמנה ועיקר , אלא להרבות טעמא למקרא ולדרשו בכל פנים , אולי יש בהן רמז . וראו עוד בדברי רבי שלמה בן אדרת , במה שכתב על האגדה הנזכרת במסכת ברכות ( לב , ב ) : ' התשכח אשה עולה ' ( יש ' מט - ( 16 אמר הקדוש ברוך הוא : כלום אשכח עולות אילים ופטרי רחמים שהקרבת לפני במדבר ? אמרה לפניו : רבונו של עולם , הואיל ואין שכחה לפני כסא כבודך שמא לא תשכח לי מעשה העגל ? - אמר לה : ' גם אלה תשכחנה ' ( שם ) . אמרה לפניו : רבונו של עולם , הואיל ויש שכחה לפני כסא כבודך שמא תשכח לי מעשה סיני ? - אמר לה : ' ואנכי לא אשכחך ' ( שם ) . כתב על כך רשב " א : יש משתבשים וחושבים שהם ז " ל מפרשים הכתובים הבאים בהגדותיהם , כיוצא בזה על צד האמת כמו שפירשוהו בהגדות ... וזה צד להם באגדות , שהם מגידים מה שכיוונו להגידו , ומביאין עליו את המקראות כאילו דעתם גם : מ ' פיליפ , מעין חתום : אסופת מובאות על מהות האגדה , מדברי חז " ל , ראשונים ואחרונים , בתוספת באורים , הערות ומפתחות , פתח תקוה תשס " ח . . 8 ר ' ישעיה אחרון ז " ל ב " ר אליהו מטראני , חי באיטליה במאה ה - . 13 הציטוט שלהלן לקוח מתוך ספרו של פיליפ ( לעיל הערה , ( 7 עמ ' 136 - 138 והוא ציטוט מדברי ר ' יהושע בועז על הרי " ף , עבודה זרה פ " א ו ע " א , שלטי גבורים אות א . . 9 השווה את מסקנתו לדברי רש " י ( שם , ד " ה ' מקרא ' ) שכתב : " והאי דחנטו חנטיא - סבורים היו שמת " ; ולדברי בעלי התוספות ( שם ד " ה ' יעקב ' ) שכתבו : " יעקב אבינו לא מת - וכן משמע דכתיב ' ויגוע ' ולא כתיב וימת " . וראה מה שכתבו רמב " ן בבר ' מט 33 ורשב " א בחידושיו ( פירושי ההגדות , מהד ' א " ל פלדמן , ירושלים תשנ " א ) על אתר , בפירוש אגדה זו . . 10 חידושי הרשב " א ( לעיל הערה , ( 9 ברכות לב , ב .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help