sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

לדחותם . לקראת סוף תקופת הגאונים , רס " ג ( 942 – 882 ) הוא הראשון אשר מביא את הכלל , שאין סומכין על דברי אגדה . הרקע לכך , התקופה שבה נלחמת היהדות הרבנית נגד אמונות הזרות לה : כגון ' כופרים ' קיצוניים כמו חיוי הבלכי או הקראים והמינים , ומאוחר יותר בעלי הגישות השכלתניות ( בהשפעת הפילוסופיות האסלמיות ) . סיכום גישתו של יונה פרנקל היא שדברי הגאונים הם אפולוגטיקה . עוד נשוב לשיטת פרנקל בהמשך , כשנדון בכמה " ראשונים " שגם מפיהם אנחנו חיים ונתחיל בגישת הרמב " ן : גישת רמב " ן לאגדה היא שדברי האגדה צריכים לימוד לגופם אך אינם מחייבים כפירושים פשטיים לתורה , בשונה ממדרשי ההלכה שנראים לו מחייבים את הפירוש הפשטי לתורה . לעתים הוא מבאר את מדרשי האגדה ומציג כנגדם את הפשט ( כגון בפירושו לדב ' י . ( 1 בפירושו לבר ' ח , 4 הוא כותב : כתב רבנו שלמה : " מכאן אתה למד שהיתה משוקעת במים אחת עשרה אמה ; כפי החשבון הכתוב בפירושיו , והוא כן בבראשית רבא ( ב " ר לג , ל ) . אבל כיון שרבנו שלמה מדקדק במקומות אחר מדרשי ההגדות וטורח לבאר פשטי המקרא , הרשה אותנו לעשות כן , כי שבעים פנים לתורה , ומדרשים רבים חלוקים בדברי חכמים . ואומר אני , שאין החשבון הזה שאמרו נאות בלשון הכתוב ... כלומר בדברי רש " י מצא רמב " ן היתר לעתים להעדיף פשט על פני מדרש הגדה . לעומת גישה זו , בפירושיהם של פרשנים רבים , בעיקר מפרשני אשכנז וצרפת , ניתן למצוא נטייה לקבל את סמכותה של האגדה ואת פרשנותה למקרא , כגון רש " י ובעלי התוספות . . 5 ראה י " ש ליכט , ' רמב " ן ' , מ ' גרינברג ( עורך ) , פרשנות המקרא היהודית , מוסד ביאליק , ירושלים תשמ " ג , עמ' ; 60 - 62 י ' קאפח , ' דרכו של הרמב " ן בפרשנות ההלכתית על פי פירושו לפרשת משפטים ' , עבודת מוסמך , אוניברסיטת בר - אילן , רמת - גן , תשס " ו . . 6 שאול ליברמן בספרו שקיעין , ירושלים תרצ " ט , במאמרו " הספרים היהודים שהיו לפני מרטיני " , עמ ' , 73 - 83 כתב : " בתשובה המרכזית שדחו בה היהודים כמה מן הטענות של הנוצרים , והיינו שאין הם מאמינים בכמה אגדות . וכן טען רבינו הגדול ז " ל ( רמב " ן , בספר הויכוח ) ' עוד יש לנו ספר שלישי הנקרא מדרש רוצה לומר שרמוניש ( sermons ) וכו ' זה הספר מי שיאמין בו טוב ומי שלא יאמין בו לא יזיק וכו ' ... וכבר החליטו הגאונים : אין סומכים על אגדה , אין מקשין באגדה וכדומה , עיין הרשימה באוצר הגאונים של ד " ר לוין , חגיגה עמ ' , 59 - 60 ועיין כוזרי סוף מאמר ג ' ואוצר הגאונים ברכות , חלק הפירושים עמ ' , 91 הערה י ' . ודברי הרמב " ן הם שרירים וקיימים כפשוטם וכפי שאמרם " ( כלומר , ולא רק כדי לדחות מעליו את טענת הנוצרים ) . . 7 להרחבה והעמקה בפרשנות האגדה אצל הגאונים , ראשונים ואחרונים , ראה : ספרו הקלאסי של י ' היינמן , דרכי האגדה , ירושלים תש " י ; י ' פרנקל , דרכי האגדה והמדרש , גבעתיים תשנ " א , עמ ' ; 501 - 531 הנ " ל , מדרש ואגדה , תל אביב תשנ " ז , עמ ' M . Saperstein , ' The Aggada : Problam and Challenge ' , id ,. ; 849 - 935 ; Decoding the Rabbis , Cambridge , MA 1980 , pp . 1 - 20 י ' אלבוים , להבין דברי חכמים : מבחר דברי מבוא לאגדה ולמדרש משל חכמי ימי הביניים , ירושלים תשס " א . למובאות רבות בדבר הפרשנות הראויה לאגדה , בדברי הגאונים , חכמי ספרד , חכמי צרפת , פרשני המדרש הקלאסיים , מהרש " א , מהר " ל ועוד , ראה מ ' גרוס ( ואחרים ) , דרכים בפרשנות האגדה , תל אביב תשס " ח . למובאות נוספות ולציטוטים מדברי חז " ל בעניין זה ראה

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help