sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

נעבור עתה לעיקר עיוננו – יחס הקדמונים למדרשי האגדה . אצל הגאונים ניתן למצוא אמירות המסתייגות מן השימוש בדברי אגדה . ראה לדוגמה מה שכתב רבינו האיי גאון ( באוצר הגאונים , אוצר הפירושים , חגיגה דף יד ע " ב , עמ ' : ( 60 - 59 הוו יודעים כי דברי אגדה לאו כשמועה הם אלא כל אחד דורש מה שעלה על לבו כגון אפשר ויש לומר , לא דבר חתוך , לפיכך אין סומכים עליהם ... רב שרירא גאון ז " ל ( מגילת סתרים ) : הני מילי דנפקי מפסוקי ( מקרא ) [ ומקרי ] מדרש ואגדה אומדנא נינהו ... לכן אין סומכין על אגדה ואמרו אין למדין מן האגדות ... והנכון מהם מה שמתחזק מן השכל ומן המקרא נקבל מהם , ואין סוף ותכלה לאגדות . רב שמואל בן חפני גאון ( חותנו של הגאון רב האי ) ( תשובות הגאונים שם , סימן ה , עמ ' ; 5 - 4 מועתק מלשון ר ' יהודה בן בלעם בפירושו לשמ " א כח ) : דע כי רב שמואל בן חפני גאון ז " ל יכחיש כי החיה (!) שמואל ... ואמר בזה הלשון : ' כי דברי הקדמונים אם הם סותרים להשכל אין אנו חייבים לקבלם . בנספחים למהדורת אהרן גרינבאום ' פירוש התורה לרב שמואל בן חפני גאון ' ( מוסד הרב קוק , ירושלים תשל " ט , עמ ' תכ " ט ) , מופיע הנספח לדברים לב , 51 ד " ה על אשר מעלתם בי : ואמרו איזה מבעלי ההגדות ( סוטה יב ע " ב ; סנהדרין קא ע " ב ; שמות רבה פא , יח ) , כי איצטגניני פרעה אמרו לו : אתה תאבד על ידי איש אשר המים יהיו סיבת מיתתו . ואמנם כוונו בזה למשה רבנו בספור מי מריבת קדש , ומפני זה צוה [ פרעה ] כל הבן הילוד כו ' . ונאמר כי רבון העולמים היודע הנסתרות הוא יחיד בידיעתו זאת , לא ידע אותן אלא הוא או מי אשר יודיע אותם מנביאיו ושלוחיו . וכל מי שיתפאר בידיעה הזאת על דרך אחרת , כבר נדע בטול דבריו ... ולא יתכן כי נאמין באמתת דבר אשר באו ראיות בבטולו , רק בעבור כי אמרוהו איזה מהקדמונים ... יונה פרנקל טען בספרו ' דרכי האגדה והמדרש ' , כרך ב , פרק טז , סימן ב ( יחס הגאונים לאגדה , עמ' , ( 506 - 504 שדברי הגאונים אינם משקפים את כוונת חז " ל בתלמוד . לדעתו , חכמי התלמוד לא הבחינו בין דברי הלכה שיש לסמוך עליהם ויש לקבלם כסמכות מוחלטת , ובין דברי אגדה שמותר זה לצד זה ובדרך כלל איננו מנסה לגשר ביניהם ( כעדותו של ד " ר יהונתן יעקבס שבטובו מסר לנו אינפורמציה זו . תודתנו לו ) . . 4 יונה פרנקל , במאמר שפרסם ( בנטועים יא - יב ( תשס " ד ) , " האגדה בספרות התלמודית – נחזור על הראשונות " , השיג על מאמרו של ברכיהו ליפשיץ ( " אגדה " ומקומה בתולדות תורה שבעל פה , שהתפרסם בשנתון המשפט העברי כב ( תשס " א - תשס " ג ) , עמ ' , ( 233 - 328 וטען בנטועים שם ( בעמ ' 76 - 75 ) בחריפות , כי לא ניתן להסיק כל מסקנה מדברי הגאונים על שיטתם ביחס לאגדה , מאחר שגישתם לאגדה הייתה אפולוגטית . תשובת ליפשיץ נתפרסמה בכתב העת נטועים ( שם ) , עמ ' . 81 - 97

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help