sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

מבוא חיבורים רבים נכתבו על אודות חייהם של אבות האומה הישראלית . ביניהם ספרי מחקר ופרשנות , מונוגרפיות המוקדשות לנושאים שונים ופירושים שנכתבו בצמוד לסדר הפסוקים . החיבורים הללו עוסקים בפנים שונות של חיי האבות , כגון ענייני אמונה , תולדות האבות כמפתח לתולדות כינון האומה , הלכה ומנהג בחיי האבות ועוד . בשונה מחיבורים אלו , סדרת ספרים זו מוקדשת כולה אך ורק לחקר העניינים המשפחתיים של האבות . מחקר זה שהוא ראשון בסדרה , עוסק בחקר משפחת אברהם אבינו , ומתמקד בשלושה נושאים : בירור מוצאו של אברהם אבינו ומבנה משפחתו ; תיאור היחסים שבין אברהם לנשותיו ; ועיון ביחסי האבות ובניהם בדורות הראשונים של המשפחה . חקר המקרא רווי בשיטות מתודולוגיות שונות ומגוונות . יש הלוקחים ליסוד ביאור סוגיות מקראיות בניתוח ספרותי עצמאי של המקרא ויש שיתבססו על החקר ההיסטורי - את יחסי המשפחה במקרא על פי החוקים והמנהגים של המזרח הקדום . אנו לוקחים ליסוד את דברי חז " ל ופרשני המקרא הבולטים שהתייחסו לנושאים הללו , ובונים את תמונת חיי משפחות האבות על פי דבריהם . ההתייחסות למקורות החיצוניים היא נדירה ומזדמנת . הדיון יתחיל בדרך כלל בניתוח ראשוני של פסוקי המקרא , לאחר מכן בעיון בדברי חז " ל שלהם משפט הבכורה , ולבסוף בעיון במפרשי המקרא המסורתיים . היות שבחיבור זה עיסוקנו בחומר הסיפורי של ספר בראשית , ענייננו הפרשני בהבנת חז " ל את מדרש האגדה , וממילא ביחס פרשני המקרא למדרשי האגדה . פרשני המקרא שנבחרו הם אלו המוגדרים כפרשני המקרא הקלאסיים : רש " י , ראב " ע , רד " ק , ורמב " ן . עליהם נוסף רס " ג מאחר שפעמים רבות הוא מהווה מקור והשראה לפירושיהם של ראב "ע ורד " ק . לצדם נוסף פירושו של ר " י אברבנאל שללא ספק נימנה על אחד מחשובי פרשני המקרא . בעקבות אברבנאל נדרשנו גם לפירושם של רלב " ג ור ' יוסף אבן כספי הנזכרים בפירושו . אחרון חביב הוא פירושו של רבי יצחק קארו ( דודו של רבי יוסף קארו , מחבר השולחן ערוך ) , ' תולדות יצחק ' , שחי בתקופתו של אברבנאל ומהווה במידה מסוימת אבן בוחן לבחינת פרשנותו של אברבנאל ותפוצת פירושו . בכל מקום בו נכתב " לדעת פרשני המקרא " , " מעיון בפרשני המקרא עולה " וכד ' , הכוונה לפרשנים אלו . לעתים הובאו גם דבריהם של פרשני מקרא אחרים מפני שנמצאה בדבריהם התייחסות בעלת חשיבות מיוחדת לנושא הנידון . ברבות מהסוגיות שנידונו בספר פתחנו את דיונינו , כאמור , לאחר דברי המקרא , בדברים המובאים בחז " ל ולאחר מכן בעיון בדברי פרשני המקרא המסורתיים . הבאת דברי חז " ל בתחילת הדיון נועדה מחד לסקור כרונולוגית את הנאמר בסוגיה ומאידך לבחון את יחסם של פרשני המקרא המסורתיים לדברי חז " ל והאם ראו בדבריהם פרשנות המיישבת את פשטי המקראות דבר דבור על אופניו . שאלת היחס הראוי להבנת מדרשי האגדה נידונה במחקר בהרחבה , כמו גם שאלת היחס הראוי למדרשי ההלכה . לשם השלמות אנו מבקשים להעיר ביחס למדרשי ההלכה . פרשני המקרא המסורתיים נמנעו בדרך כלל מלבאר פסוקים בדרך הפשט במקומות בהם פירושים אלו אינם

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help