sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שבכתב ותורה שבעל - פה , הפרשנות הרבנית לדורותיה , ההלכה , תפיסת העולם , המוסר ? הכלל של ' תפסת מרובה – לא תפסת ' – נכון גם כאן : הפיכת כל התורה כולה למסגרת של הסיפור הקטן – גורמת לטשטוש הייחודיות שבסיפור , ולהפיכת חיי - אדם וקורות אומה למבנים סטטיים . תפיסה זו מנוגדת הן למקרא , העוסק השכם והערב בחטא , בתוכחה , בעונש ובתשובה , והן לתורה שבעל - פה המלאה בגזרות ובתקנות , שנקבעו בתקופות שונות . ועוד זאת , אם הכול אותו דבר , מדוע יש צורך באריכות מיותרת זו , שאינה מלמדת כלום ? לפיכך תיחום גבולותיו של סיפור מקראי הוא המעשה הראשון שחייב הקורא לעשות . התיחום קובע מהם הרכיבים , שיש לקחת בחשבון במעשה הפירוש : ככל שהיחידה תהיה קטנה יותר , הסיטואציה תהיה ייחודית יותר והמסר , העולה מן הסיפור יהיה חד ובהיר יותר . ברמת הפשט , ישנם תיחומים חיצוניים : לשוניים - ספרותיים וספרותיים - ענייניים , וישנם תיחומים פנימיים , גם הם לשוניים - ספרותיים וספרותיים - ענייניים . . 21 אני לא מתייחס כאן להקשר התרבותי , החברתי והפוליטי , שהדברים נאמרו בו לראשונה , או הועלו על הכתב . בפירוש הכתוב ובניתוחו – חייבים לקחת בחשבון גם הקשרים אלה . בספר זה אני מצטמצם לניתוח ספרותי - מבני בלבד .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help