sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ונוסחת המלך ג ' יימס , וכך מפרש רשב " ם את הצירוף בבראשית לז : 2 ' אלה תולדות יעקב – בני בניו ' . פרפרזה של פירוש רשב " ם תהיה ' אלה צאצאי יעקב ' . אך אם נמשיך לקרוא את הכתוב בפרק לז , ניווכח , שהפרק אינו סוקר את צאצאי יעקב , אלא מתאר את קורות יעקב וילדיו . יהיה עלינו כעת לתקן רטרואקטיבית את הבנתנו את תחילת פסוק 2 ולפרש ' אלה תולדות ' – ' אלה קורות ' . כך אמנם פירש ראב " ע על אתר : ' אלה תולדות יעקב – אלו המאורעות שאירעו לו ' . פרפרזה של פירוש ראב " ע תהיה ' אלה קורות יעקב ' . לסיכום , רשב " ם מפרש את התיבה ' תולדות ' כאן : ' צאצאי ' , כפי שמתבקש בקריאה ראשונה של הצירוף בהקשרו המידי , וראב " ע מפרש אותה ' קורות ' , כפי שמתחייב מהמשך קריאת הכתוב . מהו פשט הכתוב ? לפי שלושת מהדירי פירוש רשב " ם על התורה , רשב " ם התווכח על - כך עם סבו , ובסוף הוויכוח הודה רש " י , שנכדו צודק בגישתו העקרונית , ויש לפרש כאן ' צאצאי ' ולא ' קורות ' . לפי הצעתי , יש ל כּ ת וּ ב שני משמעים : המשמע הראשון ' צאצאי ' , ולאורו יש לפרש את הכתוב , עד שהקורא מגיע למסקנה שהוא טעה , והמשמע הנכון המתברר בדיעבד – ' קורות ' . דרכי תיחום הסיפור המצומצם היות שראינו שיש לפרש את המילים הבודדות , את הפסוקים ואת מעשי גיבורי הסיפור בהתאם להקשר הספרותי שלהם , יש צורך להגדיר מהו תיחום הקשר זה : היחידה הספרותית / עניינית הקטנה ביותר , הפרשה , הפרק , הפרשה , מחזור הסיפורים , הספר , המקרא , תורה – ' et hae sunt generationes ' . 16 ואלה הם צאצאיו ; – ' These are the generations of Jacob ' אלה הם צאצאי יעקב . ראו וולגטה , מתוך ; http : // vulsearch . sourceforge . net / html / index . html המלך ג ' ימס , מתוך / http : // www . kingjamesbibleonline . org . 17 פירוש רשב " ם לבראשית לז . 2 מדובר כאן בוויכוח עקרוני , שבגללו החליט רש " י , בסופו של דבר , שעליו לכתוב פירוש חדש לתורה . רשב " ם אמנם לא כותב במפורש על מה נסב הוויכוח , ומוכיח בהמשך פירושו , ש ' תולדות ' – משמעו לא רק בנים , אלא גם בני - בנים , ועל - כן אפשר לטעון , שהוויכוח בינו לבין סבו הוא האם משמעו בנים או גם בני - בנים , אך אין זה יכול להיות נושא המחלוקת בינו לבין רש " י סבו , כי אין לו שום עקבות בפירוש רש " י , שהרי אפשר לפרש את פירוש רש " י ל ' תולדות ' כאן הן במשמעות בנים , והן במשמעות בני - בנים . זאת משום שדברי רשב " ם עצמם באים להוכיח , שאי - אפשר לפרש את התיבה תולדות ' ישוביהם וגלגוליהם , עד שבאו לכלל יישוב ' , שהרי אחרי דחיית פירוש זה – רשב " ם פותח את המשך דבריו במילת ההסבר ' כי ' . . 18 פירוש רשב " ם השלם על התורה , מהדורת ד ' ראזין , ברעסלויא תרמ " ב , עמ ' , 49 הערה ; 10 פירוש התורה לרשב " ם , מהדורת א " י ברומברג , תל - אביב תשכ " ה , עמ ' מז , הערה ; 8 פירוש התורה לרבינו שמואל בן מאיר , א , מהדורת מ " י לוקשין , ירושלים תשס " ט , עמ ' , 106 הערה כד . זו , כנראה , הייתה המחלוקת בין הסבא לבין נכדו , כי נושא הקורות ומאורעות נמצא בדברי רש " י המודפסים : ' אלה תולדות – אלה של תולדות . אלה ישוביהם וגלגוליהם , עד שבאו לכלל יישוב ' . . 19 י ' אמית , לקרוא סיפור מקראי , תל - אביב , 2000 עמ ' . 31 - 24 . 20 כמו מחזור סיפורי אברהם , סיפור יציאת מצרים , ועוד .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help