sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

דרכי תיחום הסיפור המקראי בדוגמה הבאה נראה שתיחום הסיפור קובע את הבנת כל מרכיביו : הסיפור הוא גנבת הברכות ( בראשית כז ) . מסופר בו , שלעת זקנתו ביקש יצחק לברך את עשו , אך בסופו של דבר בירך יצחק את יעקב שהתחפש לעשו . אפשר לתחום סיפור זה לפחות בשלושה היקפים : . 1 התיחום המצומצם : בראשית כז – 1 כח . 9 לפי היקף זה , עשו הוא המסכן והתנהגות רבקה אמו ויעקב אחיו , כלל לא מובנות . . 2 הרחבת התיחום : אפשר להקדים את תחילת הסיפור לבראשית כו : 34 מסופר שם , שעשו לקח לו נשים מבנות - כנען , והדבר מאוד לא מצא חן בעיני הוריו . במקרה זה דמות עשו אינה נראית חיובית , התנהגות רבקה ויעקב מובנות , והתנהגות יצחק אינה מובנת . . 3 התיחום הרחב : אפשר להקדים את הסיפור עוד יותר לבראשית כה : 19 לפי תיחום זה , מתחיל הסיפור עם הולדת עשו ויעקב , הנבואה לרבקה ש ' רב יעבוד צעיר ' ומאבק הבכורה כבר לפני הלידה . בעבור יעקב מתחיל הסיפור עם מכירת הבכורה לו על - ידי עשו ( כה . ( 34 - 29 הפרספקטיבה של מעשי רבקה ויעקב בסיפור גנבת הברכות – שונה כעת לגמרי . יש לשים לב שההקשר , שלפיו אנו מפרשים מעשים ומחשבות , הוא תמיד לאחור , ולא קדימה . כי אי - אפשר לפרש סיטואציה בהתאם לטקסט , שעדיין לא קראנו . אפשר כן לתקן קריאה ראשונה – בהתאם לגילויים מאוחרים . ייתכנו אפוא , שיהיו מספר קריאות שונות של אותו סיפור ; הכול – לפי התקדמות הקריאה שבטקסט . . 11 ראו פירוט דוגמה זו אצל י ' גרוסמן , דרכי העיצוב של הסיפור המקראי , בית המדרש הווירטואלי שליד ישיבת הר עציון תשס " ט , מתוך http : // www . etzion . org . il / vbm / update _ views . php ? num = 6485 & file = / vbm / archive / 14 - sipur / 17 sipur . doc . 12 זקוביץ מדגים את חשיבות קביעת הגבולות בעזרת ניתוח סיפור אלישע והנערים ( מל " ב ב : ( 25 - 23 הסיפור עוסק בנערים הלועגים לאלישע , ובתגובה הוא מקלל אותם , ושתי דובות יוצאות והורגות ארבעים ושניים ילדים . לפי המסגרת המצומצמת , דמות אלישע בסיפור איננה חיובית , אך לימוד הסיפור בתוך מסגרת ספרותית רחבה יותר של סיפורי אלישע ( מל " ב ב – ( 25 - 19 מראה את הסיטואציה באור שונה לגמרי , כפיות - טובה מצד הילדים – ראו : י ' זקוביץ , ' עלה קרח עלה קרח – מעגלי פרשנות בסיפור המקראי ' , מ ' בהט ( עורך ) , הסיפור המקראי , אבן יהודה , 1991 עמ ' . 92 - 73

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help