sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

ידע שאין בכוחו לעמוד בפני זמרתן המאגית , וביקש מאנשיו לקשור אותו בעבותות אל תורן הספינה . המחשבה , כי בידו של אדם ממעמד מוחלש הכוח להשפיע על גדולים וחזקים ממנו מאיימת על הסדר החברתי . חוסר היכולת של אודיסאוס להתנגד לזמרת המוזות חשף נקודת תורפה נדירה : אותן נשים הן כה חזקות ומסוכנות , עד כי ביכולתן להרוס אפילו גיבור מפורסם כמותו . דמותה של מדוזה , נחשים רוחשים בשערה , מופיעה במוזיאון המטרופוליטן בכל הצורות , הגדלים והמקומות האפשריים , על גבי מגנים , קערות , ספלים , קירות ושאר קישוטים . מי הייתה מדוזה ? לפי המיתולוגיה היוונית , היא הייתה נערה יפת תואר , שהתהדרה בשיער מעורר התפעלות , אלא שפוסידון , אל הים , חשק בה , אנס אותה וחילל את תומתה במקדשה של אתנה . במקום להעניש את האנס התוקפן , הענישה האלה את הקורבן : היא הפכה את שערה של מדוזה לסבך של נחשים חיים , ואותה עצמה למפלצת מעוררת סלידה , שמבטה מא בּ ן את כל המתבונן בעיניה . מתברר שגם בעת העתיקה לא האנס היה נענש , אלא האישה . בדורות מאוחרים יותר עברה מדוזה טרנספורמציה , יפתה , ודמותה נחשבה למגוננת . כך היא הופיעה על גבי כלי נשק , על בגדים , ועל קמעות . במאה ה - 7 לספירה כתב הארכיבישוף איזידור מסביליה , שנחשב לאבי הכנסייה הנוצרית והוכתר כקדוש , כי הסירנות אינן אלא ייצוג של הנשים הפתייניות בסביליה של זמנו . הקשר בין יופי לאימה , המתגלם בדמותה של מדוזה , העניק השראה לאמנים רבים במרוצת הדורות . מדוזה הפכה לסמל של מיזוג בין יופי , תשוקה ארוטית , אלימות ומוות . בשנת 1867 צייר דנטה גבריאל רוזטי , איש התנועה הפרה - רפאליתית , את בת דמותה של מדוזה , לילית , שדת הלילה , ואשתו הראשונה של אדם במסורת היהודית העממית , והפך אותה לחוטפת ילדים . רוזטי אף הדגיש ביתר שאת את הסכנה הנשית באמצעות ציטוט מתוך המחזה פאוסט של גתה , שבו מזהיר השטן את פאוסט מפני יופיה המסוכן של לילית . שנים מספר לאחר מכן , בשלהי המאה ה - , 19 ראה הצייר , אדוארד מונק , את האישה בדמותה של מדוזה מודרנית : אישה פתיינית בעלת שיער אדום , ארוך ופרוע , חזה שופע תשוקה ועיניים ירוקות מוזרות , המזכירות את מבטה המאבן של מדוזה . מונק – שהיה מוקף חולי ומוות בילדותו ובבגרותו הפך לאיש בודד ונתון לדיכאונות , אפוף חרדה קיומית – צייר דמות , המשקפת את אמונתו , כי האהבה סופה להסתיים בדחייה כואבת ובבדידות , וכי כניעה לתאוות הבשר מסמנת את מותו הרוחני של האמן . בראשית המאה ה - 20 צייר ראול דופי הצרפתי עבור גיום אפולינר , מי שנחשב לאבי הסוריאליזם , שלושים רישומים של סירנה יפה ועצובה , ואלה ראו אור ב - . 1911 בשלהי אותה מאה זכתה מדוזה לדמותה המודרנית , והפכה לפאם - פטאל : יפה , מושכת , מפתה ומסוכנת . האופנאי המפורסם , ג ' יאני ורסאצ ' ה , השתמש בדמותה בסמל המותג שלו . הוא ביקש להדהים ולרגש את לקוחותיו , ובד בבד להדגיש את הערצתו ליופי קלאסי . באחת מן השמלות שעיצב התקין סיכות ביטחון מזהב , ובמרכזן – הסמליל , שעליו מתנוססת דמותה של מדוזה . את הסיכות תפר במכוון במקומות אסטרטגיים על השמלה , כך שילכדו את מבטיהם של גברים . מדוזה והסירנות ממשיכות להדהד גם במאה ה - , 21 ולא רק בשמלותיו הארוטיות של ורסאצ ' ה . עתה הן מציגות את כוחן הנשי במוזיאון המכובד בלבה של ניו יורק , מלוות את מחאת הנשים ומחזקות אותה בקריאה אילמת : ✦ . # ME TOO , # ME TOO פרסאוס עורף את ראשה של מדוזה הישנה ( מיוחס לפוליגנוטוס ) , –440 450 לפנה " ס בקירוב , טרקוטה , גובה : , 47 . 8 קוטר : , 34 . 3 מוזיאון המטרופוליטן , ניו יורק Perseus Beheading the Sleeping Medusa ( attributed to Polygnotos ) , ca . –450 440 B . C . ( Classical period ; Greek , Attic ) , terracotta pelike ( jar ) , h . 47 . 8 , d . 34 . 3 The Metropolitan Museum of Art , New York , Rogers ( Fund , 1945 ( 45 . 11 . 1

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help