sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בשנת 2004 פורסם בעברית ספר מאמרים חשוב בשם " פטריוטיזם : אוהבים אותך מולדת " ( נערך בידי דניאל בר טל ואבנר בן עמוס ויצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד ) , קובץ שהקיף את מושג הפטריוטיזם מזוויות ראייה שונות שמדעי החברה מאפשרים . הספר שלפניכם מעדכן את תפיסת המושג " פטריוטיזם " בהתאמה לחזית הכתיבה המחקרית בת זמננו , ומדגיש במיוחד את עניינה של הפילוסופיה של החינוך במושג . ההדגשה באה לידי ביטוי לא רק בעצם הישענותיבמהלכושלהספרעלדבריהםשלפילוסופיםשונים , בהתייחסם למושגים כמו " פטריוטיזם " , " לאומיות " או " קוסמופוליטיות " , ובפרט מנקודת מבטם החינוכית , ואף לא רק בכך שהספר בא לענות על אנומליה חינוכית בולטת בישראל של האלף השלישי . חשיבות הפילוסופיה של החינוך כאן היא בהשגחה על כך שהספר לא יסתפק בהפרחת הגיגים והגיונות חינוכיים , מוסריים ופוליטיים , מעניינים ככל שיהיו , ולא שיעסיק עצמו רק בהארת הקשיים בני זמננו הסובבים את מושג הפטריוטיזם בעולם המערבי בכלל ובמדינת ישראל בפרט , אלא שיציע לקוראים מסלול מכוון וישים שיאפשר להתקדם לעבר התרת האנומליה בעולם המעשה . כלומר , לא ארצה להציב קווים נורמטיביים בלתי מתפשרים שמשכנעים מבחינה פילוסופית אך אינם ניתנים להשגה במציאות החינוכית הראלית הישראלית , כי אם קווים מעשיים שנדרשים כדי למצוא מסלול חיים בר השגה , ואפילו אם הוא נסלל בדרך של פשרה . מטרתי העיקרית בספר זה היא לעיין במושג הפטריוטיזם ולבחון האם בעת הזאת נכון ואפשר לחנך לקראתו במדינת ישראל . בחינה מעשית ישראלית זו מתקשרת לבחינה תאורטית רחבה יותר של היתכנות החינוך לפטריוטיזם לאומי בעולם שמדינותיו כבר אינן מדינות לאום במובן הפשוט והמקובל של מושג זה . לצורך הבחינה אעיין , בשער הפותח את הספר , במושג הפטריוטיזם ובחינוך לקראתו , בהבחנה בינו לבין מושגים אחרים הקרובים לו , בהגדרות ובפירושים המגוונים שניתנים לו , בהשתמעויותיו האתיות והמעשיות ובדרכי הנחלתו לצעירי החברה באמצעות מערכת החינוך . בדפי שער ראשון זה אבקש לטעון ולהראות שיש להבחין בין מושג הפטריוטיזם לבין מושגי הלאומיות או האזרחות , ובפרט שיש להבחין בחינוך לקראת כל אחד משלושת אלה ; שלפטריוטיזם ערך מוסרי ;

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help