sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

* * * במהלך המחקר ראיינתי 36 אנשים שנענו להזמנתי . לאחר שהסברתי להם בכתב או בעל פה את המונח " עוני חדש " , שבו עסקתי , בחרו או הסכימו להגדיר את עצמם " עניים חדשים " ולספר לי בהקשר זה את סיפור חייהם . במהלך השיחה , בדרך כלל לקראת סופה , שאלתי כל אחת ואחד מהם למה הם מייחסים את העובדה שהם " עניים חדשים " כעת . כצפוי , הם פירשו מונחים תיאוריים וסיבתיים אלה באופנים שונים , וסיפקו תשובות שונות , מה שהפך את התופעה למעניינת ומגוונת יותר מבחינה חברתית וספרותית . בספר זה יובאו סיפוריהם של 21 מהם , בני 32 עד . 66 נמנעתי בכוונה מלכלול את סיפוריהם של מי שטרם מלאו להם , 30 משום שנראה לי טבעי בגיל זה לגשש ולהיעזר בדרך לקראת עצמאות כלכלית . במהלך עבודת האיסוף , שנמשכה ממחצית 2014 עד קיץ , 2015 התבהר לי כי הסיפורים נוגעים לתמה או למוטיב מרכזי , המספקים ממד תיאורטי מעניין להבנת העוני החדש , ועליו ניתן לשבץ את כל הסיפורים . בקוטב האחד של ממד זה ישנם אנשים הרואים עצמם קרבן הנסיבות , וכל מאמציהם מופנים לפתרון הבעיה הפרטית שלהם בשיטה הכלכלית חברתית הקיימת . התחושה שעוררו הייתה של אנשים עובדים נטולי אופק , הנתונים בסד המערכת . בקוטב השני ישנם אנשים הנאבקים בשיטה הרווחת , וגם אם הם עניים במובן האובייקטיבי כמו הראשונים , הם אינם מציגים תמונת עולם פטליסטית ואינם משדרים קרבנות . יש להם בהחלט אופק והם חשים כי יש בידם כלים לנסות להילחם במערכת כדי לשנותה . הראשונים חווים את העוני כבודדים מול הממסד ומערכותיו , ואילו האחרונים חשים שהם חלק מקהילה של אנשים הדואגים זה לזה , מעין חברים בקולקטיב הלוחם למען הצדק , מוביל פרוגרמה וזוקף לעצמו הישגים גדולים או קטנים . הקבוצה הראשונה משדרת ייאוש , ואילו הקבוצה השנייה משדרת גם תקווה . לא פלא שהאנשים המשתייכים לקצה זה היו פעילים במחאת האוהלים של , 2011 וחלקם עדיין ממשיכים בפעילותם החברתית . לא כן הראשונים , שהשיבו כי מרוב טרדות כלכליות ומשפחתיות לא הרשו לעצמם כלל לקחת חלק במחאה . 1 אולם סיפורה של גל בת ה 27 בכל זאת יופיע , משום שהחומרים שהעלתה מיוחדים במינם .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help