sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ולהציגו כשיקוף של הסדר שהטיל על עולמו הבדיוני . הסדר הבדיוני של הכנסת כלה הוא , כפי שכבר הראו ג׳ שקד וד׳ מירון , של עולם ׳מראות כפולות׳ , אולם רק לאחר מיפוי הספרייה התאולוגית שהולידה אותו , מתגלה הסוד מטיל האימה של מבוך השיקופים שעגנון הטיל לתוכו את סיפור המעשה . מיפוי הספרייה מגלה דיאלקטיקה בלתי פתורה של מטפיזיקות סותרות ; האחת היא של אחדות טוטלית והשנייה של ריבוי פרקטלי , השוכנות זו לצד זו בלא פתרון באותה מציאות אוטופית שהסופר וגיבורו אזרחים סוגדים שלה . הכלת הספריות הרדומות בדמיונו של הכותב התאפשרה משום שהוא הכין לכך חלל עצום מאז ההיכרות עם אוצר הספרים שפגש בנעוריו בעיר הולדתו . בין מדפיה התגלתה לו , כמו שהתגלתה לקרלוס ארחנטינו , נקודת האלף שבמרחב הקוסמי , זו הנקודה אשר על אודותיה מספר הגיבור לבורחס , כי בה כלולות כל הנקודות שבמרחב הקוסמי . וכלום אין האמונה באלף האחת , שממנה משתלשל הכול , כאותה תורת אלף שמגלה שר התורה המכונה יפהפיה לתלמיד החכם בפתח הרומן בחנותו של מר לובלין ? ההכרה הזאת היא המאפשרת את כינונה של הצורה האפית החדשה שעגנון המציאה ; של ׳הרומן הטיפולוגי׳ , אשר בו תת ההכרה הקולקטיבית פורשת את מניפתה מתוך ספריותיה , מהקטלוגים הגלויים והסמויים שלה , מהדיבור הנחבא שלה , אף שלמרבה הפלא היא טבועה ביש היום יומי , והיא גלויה לחלוטין בשביל איש ההלכה כר׳ יודיל החסיד שהמציאות בשבילו כולה טקסטואלית . כל אחת מארבע המחשבות בחיבור זה באה להאיר אזור שיח שונה של הסובייקט הכותב , הפורש את הסדר שבספריות הסמויות , זה הסדר שהשיח הפרשני על ׳מספר אירוני׳ ו׳אמן התחבולה׳ מחשיכו . במחשבה הראשונה בספר זה – ׳בצלמו׳ – מצטייר המאמין המבועת ר׳ יודיל חסיד , גיבור הרומן הכנסת כלה . הסיוט התאולוגי של ר׳ יודיל חסיד מגיח מכתבים קמאיים שהוא משנן , ואין לו דבר עם משבר האמונה המודרני . היסודות הדרמטיים התאולוגיים המתגוששים זה עם זה איבדו את קווי הזהות שלהם כמשויכים לקדושה או לטומאה . הכפילות המשתברת בארץ של מראות משעשעות , שבה לכל דבר יש כפיל המידמה לו , היא היא מקור הבעתה הזאת . זהו מרחב שרק סובייקט כותב כעגנון יכול להעלות בדמיונו הסכולסטי , באשר הוא עצמו מתהלך בו כמבועת בראותו את ׳צלמו׳ שלו משתקף בו כסיוט תאולוגי שכבר נכתב בספרי היראים שבכל הדורות . עם זאת הסובייקט הכותב נצמד לעמדת נתינות מוחלטת לעולם יראים של ראשית המאה התשע עשרה . כמו הדמויות המאכלסות את הנובלה ׳המבקשים להם רב , או ברוח המושל׳ , גיבוריו אינם פרסונות פסיכולוגיות והיסטוריות . תודעתו הספרותית מגלמת את האופן הטיפולוגי שבו משתקפת הרפובליקה היהודית של ׳ועד ארבע ארצות׳ , טרם תמה לגווע , כאוטופיה על היסטורית . האוטופיה הזאת ניתנת במבנה ובתפקוד של מציאות לא היסטורית , או ראוי לומר בלשונו של לואי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help