sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הכתבים של העידן הזה ( בעיקר הפירושים לשולחן ערוך ) , מחבריהם , פרטי חייהם והסוגיות המשפטיות ההלכתיות שנסבו עליהם חיבורים אלה הוא חללו של ׳הדמיון הסכולסטי׳ שעגנון הביאו מאוצר הספרים של עיירת הולדתו בוטשאטש וממנו ייסד את הייצוגים של העולם הבדיוני שלו . הציות לקול האוטוריטטיבי הזה מצטלצל כבר ביצירת הנעורים שלו , מן האפיטפים ( כיתוב על גבי מצבה ) המחורזים שאותם הציב בראשי הפרקים של הסיפור ׳והיה העקוב למישור׳ . את צורת ההיענות המצייתת הזאת ביקשתי לתאר בכרך הראשון של מחשבות על עגנון בקריאת הנובלה המפותלת ׳המבקשים להם רב , או ברוח המושל׳ שבקובץ עיר ומלואה . יצירה זו היא העבודה הספרותית המפורטת והמובהקת ביותר של עגנון לגבי גלגולה של הסמכות הזאת ומסירתה הקדושה מדור לדור באמצעות קהילת הלומדים של הטקסטים שלה , סוגיה שאליה אני שב מהיבט אחר במחשבה הראשונה שבכרך זה , המוקדשת לרומן הכנסת כלה . מהו הסובייקט הכותב של עגנון שנמסר באופן טוטלי כל כך לריבונות הזאת ? ׳כתיבה׳ – כל כתיבה ! – היא ציות לצו שהוא מעשה בלתי טבעי – אולי הבלתי טבעי ביותר – שהאדם מבצע באמצעות גופו . היא דיסציפלינה במובן המידי ביותר שאפשר להעניק למונח זה . לצייתנות של עגנון למשימת הכתיבה הגיב גרשם שלום כשהעיד על משמעת העבודה המרשימה של עגנון כסופר , אשר אותה קלט כבר בימי גרמניה המוקדמים , כשהבחין כיצד היא מכניעה חלקים פרסונליים של אישיותו ו׳מכריחה׳ אותו להביא אל דוכן הכתיבה רק את החלקים ׳המצווים׳ שבו . בפעולת הציות הזאת הושעו בעת הכתיבה חטיבות נפשיות נרקיסיסטיות , ביוגרפיות ופסיכולוגיות כדי לרווח מקום לדמיון הלמדני והאינטלקטואלי שנושאת הנפש כמשא של זיכרון קולקטיבי שהנחילה לה קהילתה . אך כלום אין המאמץ העצום של ההשעיה מעיד על אובססיה ייחודית לסובייקט הכותב עצמו ? זוהי כמדומה התמה שעגנון תיאר לראשונה בספרות העברית ב׳אגדת הסופר׳ , והיא מציבה אותו כתופעה בודדת , חד פעמית , מול כל הסופרים והמשוררים הביאליקאיים בני דור התחייה והדור שלאחריו , הסופרים בני זמנו , שתיארו את הדרמה של הכתיבה כאקט פרסונלי של הענקת משמעות ל׳עצמי׳ שלהם . הביוגרפיה של עגנון היא לכתחילה סכולסטית , והעצמי הכותב מנסה לחמוק מצלה הפסיכולוגי והפרסונלי , היבט שניכר כבר בתיאור ימי ינקותו בסיפור ׳הש״ס של בית זקני ז״ל׳ . המחשבות בכרך זה של חיבורי מבקשות אפוא לצרף את חלקי ׳הסובייקט הכותב׳ של עגנון זה לזה , כשהצד המכריע בכולם הוא תכניו של הדמיון הסכולסטי האגור בספריית התודעה עצומת הממדים שלו . כדוגמה לכך ביקשתי להראות בקריאת הרומן הכנסת כלה כי בלא תיאור אפרט זה מתפוררת תמונת הסובייקט של גיבור הרומן לכדי שורה נטולת פשר של פרגמנטים משורשרים זה אחר זה . לפרש את עגנון משמעו להעמיד את נוסחת הסדר שהוא עצמו גילה בספריותיו הסמויות ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help