sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לא מלווה למידה לא אומר שנחלצתי לגמרי מן הפרדוכס , אבל כמה וכמה דברים התבהרו לי במהלך השנים , ואני מנצל את ההזדמנות של הספר הקצר הזה כדי לכנס ולדייק אותם . התמונה השלמה מוסיפה עוד עומק בהבנתי את המורות , ומאירה את האופן שבו אני יכול אולי לעשותה במלוא הלב . אבל לפני שאני מתחיל , חשוב לי לדייק : הספר הזה הוא לא על למידה ולא על ליווי תהליכי למידה . גם זה התבהר לי במהלך השנים : למידה היא עניין של הלומד , ומרביתה קורית ללא הכוונה של אדם אחר . כשבכל זאת נמצא שם אדם תומך העוזר לתהליך הלמידה , הוא ראוי יותר שיקראו לו " מלווה למידה " מאשר מורה . כינוי זה ידגיש עד כמה הלמידה היא קסם שנמצא בלומד , ומלווה אנושי הוא לכל היותר תוספת אפשרית , המרחפת מעל נתיב התרחשותה הטבעי . האין זה מוזר לעסוק במורות בלא לעסוק בלמידה ? האם למידה היא לא סיבת הקיום של המורה והגדרת תפקידו ? האם לא לשם כך משלמים לו – כדי שילמד ? לא בדיוק . אם מורה היה באמת רוצה ללמד , הדבר האחרון שהוא היה עושה זה להושיב ילד בכיתה של שלושים ילדים , ולהתייצב לצד הלוח . המחזה הטיפוסי הזה – מורה , לוח וכיתה – בכל מה שקשור בלמידה הוא אחיזת עיניים . ואם בכל זאת זו הסצנה המרכזית בבית הספר , זה לא מכיוון שהמורים לא עמדו על אמת זו , אלא מכיוון שבאופן לא מודע , בעודם מצהירים על הלמידה כמטרת בית הספר , הם רתמו עצמם למטרה אחרת לגמרי והמילה " למידה " נעשתה רק שם הקוד שלה . זה מאוד מבלבל . ואכן , אם תשאלו מורים מן המניין מה היא אותה מטרה אחרת , בדרך כלל הם לא יבינו על מה אתם מדברים . בתמימות יפרשו מחדש את שם הקוד כאילו הכוונה הייתה ללמידה ממש ויסבירו שזה מה שהם עושים – מלמדים . ובכל זאת , הם לא טיפשים . גם אם הם לא מצהירים על כך במילים – הם יודעים את מה הם משרתים ומה לא – ולמידה לא כלולה בעסק . איך אני יודע זאת ?

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help