sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הסמכות החינוכית כגילוי של כוח פוקויאני נעוצה בהיותה ניתנת לתיאור מחודש באמצעות מאפייני כוח זה ודרך ההשלכות הנובעות מהם , כפי שאלו תוארו בכתיבתו של פוקו . כן אציג ביקורת העולה כנגד השימוש בפוקו ובכוח הפוקויאני בחינוך בכלל , ובפרט אציג את המגבלות הקיימות בראיית הסמכות החינוכית ככוח , ואנסה להשיב לביקורת זו . כל אלה יובילוני להצעת קווים מנחים לשימוש ברעיונות פוקויאניים העשויים לסייע בשיקום הסמכות החינוכית בבית הספר בתקופה זו . מפאת רוחב היריעה , החיבור תוחם עצמו לדיון בסמכות החינוכית הרלוונטית בעיקר לנעשה בתוך בית הספר בחינוך הציבורי הפורמאלי , ואינו מתייחס לסמכות חינוכית בארגונים ומוסדות חברתיים אחרים , כמו החינוך הדתי הלא ממלכתי , החינוך הלא פורמאלי , תנועות הנוער ותרבות הנוער או בבית ההורים . אפיון הסמכות חינוכית בראשית הדברים וכהנחת יסוד להם אבקש להגדיר את הסמכות החינוכית כיחס בין צדדים שונים במערכת חברתית חינוכית , שאינם שווים מבחינת מעמדם ויכולת השפעתם על פעולותיהם הם ועל פעולותיהם של אחרים . השפעה זו אינה מבוססת על כפייה בכוח פיזי , והסכמתם , המפורשת או המשתמעת , של הצדדים השונים לכינון היחס הסמכותי היא הכרחית לקיומו . יחס סמכות זה עומד בניגוד לכפייה המוטבעת במושג הכוח ( או העוצמה ) ה " שגור " – כפי שזה מאופיין לעתים בידי פילוסופים וסוציולוגים מסוימים – למשל בהגדרת הכוח של רוברט דאהל ( . ( Dahl , 1957 הכוח , עבור אלו , הוא חד כיווני : בעל הכוח ה " שגור" מפעיל כוח על הכפוף לכוח ; יחס כוח " שגור " זה אינו בעל אופי הדדי : יש בו על פי רוב צד אחד " מנצח " וצד אחד " מפסיד " . כפי שנראה להלן , תפיסה זו שונה ממושג הכוח בעיני פוקו . על פי הגדרתי היותה של הסמכות החינוכית יחס ולא חפץ או דבר מה הניתן להעברה , משמעו שהיא אינה מצויה בבעלותו הבלבדית של מי מהצדדים הקשורים ביחס זה – לא בידי אנשי משרד החינוך , לא

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help