sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק 6 יסודות הסתברות בפרק זה נכיר את מושג ההסתברות כמדד לסבירות המאורעות השונים במצבי אי - וודאות , נציג שתי גישות חישוביות וכן את הגישה המודרנית לנושא . בהמשך נכיר חוקים כלליים לחישוב הסתברויות של מאורעות מורכבים וניתן הצצה ראשונה ליישום החשוב של הוצאת פרטים מתוך אוכלוסיה . שתי גישות היסטוריות לחישובי הסתברות נפתח בהכרות עם שתי גישות חישוביות , שהתפתחו במהלך השנים , להערכת הסתברויות של מאורעות . האינטואיציות שנרכוש בדרך זו יובילו באופן טבעי לחוקים הסתברותיים פשוטים , ומהם לתורה כללית שתאפשר ניתוח מצבים שבהם מעורב גורם של אי - וודאות . על פי הגישה הקלאסית ( פסקל ופרמה ) נפעיל שיקולים של סימטריה . בהטלת מטבע תקין נייחס אפוא לתוצאה " עץ " ( וכן ל " פלי " ) סיכוי של ; 1 2 בלידת יחיד נייחס סיכוי של 1 2 לבן ( וכן לבת ); הסיכוי ל " נס" בהטלת סביבון תקין הוא ; 1 4 הסיכוי שספרת הביקורת בתעודת הזהות היא 0 הוא , 1 10 וכד ' . הבחנה : לגבי מזג האוויר , אף שיש רק שני מצבים אפשריים : גשום או יבש , ברור שהסיכוי לגשם בסופשבוע הבא אינו בהכרח . 1 2 הסיכוי לזכות בפרס במשחק מזל טיפוסי בוודאי קטנה בהרבה מ - . 1 2 באופן כללי : הגישה הקלאסית מוגבלת למצבים שבהם אין עדיפות הסתברותית לתוצאת ניסוי אחת על האחרת . ( מתקיימת סימטריה הסתברותית . נדון בכך בהמשך ) . הגישה הקלאסית צמחה מניתוח משחקי מזל שונים , אך היא מתאימה , למשל , גם לניתוח הסתברותי של מדגמים מאוכלוסיות – בעיות שתעסקנה אותנו רבות בפרק זה ובפרקים הבאים . על פי הגישה השכיחותית ( להרחבה מאירת עיניים , ראו נספח I עמ ' 31 ) אנו מפעילים שיקולים של שכיחות יחסית : ההערכות ההסתברויות מתבססות על אחוז הפעמים שהמאורע שלפנינו התרחש בעבר על פני מספר רב של חזרות על אותו ניסוי . שיקולי שכיחות יחסית יובילו , למשל , לקביעה שהסיכוי ללידת בן היא כ - % 51 . 3 ( אותו נעגל ל - % , 50 כלומר . ( 1 2 הערכת הסיכוי להצלחה של כל אחת מהפרוצדורות הרפואיות תעשה בעזרת נתונים סטטיסטיים מתאימים מהעבר , והערכת הסיכוי לגשם בתקופה מסוימת בשנה מתבצעת על ידי חזאי מקצועי שיש בידו נתונים סטטיסטיים רלוונטיים מהעבר , וכו ' .

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help