sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

יצירות אמנות , תצלומים , בולים , גלויות , כרזות , תהלוכות , תערוכות , גנים ציבוריים ואפילו מכוניות נוצרו והוקמו כדי ליצור מרחב חזותי אחיד ולכיד המאדיר את הרעיונות הציוניים , מאשרר את כוחה של המדינה הצעירה ומצדיק את פעולותיה . מעצם היותה של ישראל מדינת מתיישבים קולוניאלית , היא הייתה ועודנה מחויבת לעסוק באופן בלתי פוסק בהסתרה ובכיסוי . זירות התרבות החזותית בישראל , שנמנו לעיל ואשר בהן דנים מאמרי ספר זה , מילאו וממלאות אפוא תפקיד קריטי בהצדקת קיומה של המדינה ובהענקת חזות ניטרלית לעוולות מעשה ידי אדם . הן תפקדו כערוצים הבלעדיים למסירת ידע חזותי רשמי ולעיצוב דמותם של המדינה ואזרחיה . כמו כן , הן היוו מכשירי שכנוע יעילים לתמיכה ברעיון הציוני המודרניסטי והמונוליתי ולאישור סמכותה הפוליטית והצדקתה המוסרית של המדינה . זאת באמצעות ארגונו ועיצובו של המרחב הנראה לעין . על כן מחקר חזותי ביקורתי בישראל , החושף את האינטרסים הלאומיים ומפרק את מעטה הניטרליות של תוצריהם החזותיים , חותר תחת מאמציה של המדינה ובמובן זה הוא אנטי ממסדי במובהק . מחקר כזה מאתגר את ההצדקה העיוורת של המעשה הציוני ואת רעיון הזהות הלאומית האחידה , המאוחדת והלכידה שביקש הממסד הציוני לייצב . תחת זאת , מחקרים בתרבות חזותית נענים למגוון של תשוקות או אידיאולוגיות מתחרות שמתקיימות בכל זאת במרחב החזותי בישראל . מחקרים כאלה מסמנים ומייצרים הבדלים בתוך מה שמוגדר כ " זהות " ומייצרים שפה המאפשרת לראות ולהבחין בריבוי של תרבויות חזותיות , המתקיים בו זמנית לצד מה שמוצג בפנינו שוב ושוב כאחדות ולכידות . אם בראשית ימי המדינה גופים כמו הקרן הקיימת לישראל , קרן היסוד , דובר צה " ל או לשכת העיתונות הממשלתית היו אחראים על הפצת מידע ועיצוב זהות , הרי שכמו בתחומים רבים אחרים , גם בתחום התרבות החזותית היוותה כניסת האינטרנט לבתים הפרטיים תפנית פוליטית משמעותית בישראל . החל משנת 2000 התאפשרה בישראל גלישה באינטרנט בפס רחב ללקוחות פרטיים . הפצה וצריכה של מידע בכלל ומידע חזותי בפרט התרחבה והופקעה מידיה הבלעדיות של המדינה . מאז , התרבות החזותית בישראל מתווכת על ידי מכשור דיגיטלי . אמצעים דיגיטליים להפצת מידע חזותי התרבו והשתכללו , אוביקטים חזותיים חדשים נוספו ועמם סוכנים חדשים ליצירתם , צורות חדשות לצריכתם ותנאים שונים להבנת משמעותם .

הקיבוץ המאוחד

שנקר הנדסה. עיצוב. אמנות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help