sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

עם הספר דור דור וחכמיו המלוכדים כשלשלת המסירה והקבלה . רבותינו ז " ל גדולי החוקרים בעלי חקר הספרות התלמודית של הדורות האחרונים , הם כממשיכיהם של הראשונים והאחרונים והולכים בדרכם , ובהרבה משיטותיהם יצאו מתור קווים וגישות הקיימים כבר בתור הפרשנות מקדמת תא . ואף ע ל פי כן , תנופת חידושיהם בפיתוח שיטתם וביישומה העקבית והעמוקה , תוך כדי הניצול הטוב של תחומי ידע חדשים , מחייבתנו להכיר בתרומתם הסגולית כדבר העומד ברשות עצמו , והמעניקה להם מעמד בפני עצמם — ומכאן שומה עלינו לעשות להם סימן היכר וכבוד לעצמם . כדרר זו אנו מוסיפים לחלוקה המקובלת של גדולי דור ודור , וקובעים אותה כך : ראשונים , אחרונים , חוקרים . מהדורה זו של בבלי פרק השוכר את האומנין מנסה לעמוד במבחן שיטות חכמי המחקר , ולצאת ידי חובתם , ועל כן כינינוה " מהדורה על דרך המחקר " . היא חייבת להיות מעורה בכל ש " י עולמות של הלימוד והעיון , אבל , בשעת ההכרעה , לבחון את כולם על פי קני המידה של החשיבה המחקרית , ומי יתן , לא רק בדרך של ללמוד אני צריך , אלא אף בדרך של תורה היא . הדברים הללו נותנים את אותותיהם כבר בשאלה כיצד להציג את דברי התלמוד , האם במתכונת גפ "ת של דפוסי התלמוד המקובלים ובדומה להם — פירוש צמוד לגמרא ומסביבה — או בדרך אחרת ? המתכונת הקיימת על פי הדפוסים הראשונים ואילך היא זו ששירתה את האחרונים , והיא עומדת לפנינו בלבוש אשר נקבע ונעשה במאות הט " ו הט " ז . אבל פשיטא שלא כמתכונת זו היה תלמודם של גאונים ולא תלמודם של ראשונים , ומכל שכן שאינה מותאמת בדווקא לצרכי חקר התלמוד ודיוניו . על כן ראינו חובה לעצמנו לנסות צורות אחרות של הצגת דברי התלמוד ואף את עיצובה של היחידה , בכדי לתת התייחסות מיידית ובלתי אמצעית לצורתה ולהרכבה של היחידה הספרותית המשמשת בתלמוד הבבלי ( הסוגיא ) . השיטה הזאת מסייעת ללומד ומועילה להכניסו לכל ענייניה של הסוגיא , במיוחד המורכבים שבהם , ולהקיף אותם ואת יחסיהם ההדדיים ביתר שלמות , לקראת תחילת העיסוק הפרשני בסוגיא . מסורת התלמוד ושינויי הגירסאות שבמהדורתנו ניתנו אף הם לפי היחידה של סוגיא שלמה . לפי התפיסה הנקוטה , עיקרה של מהדורה הוא הפירוש . הפירושים שבמהדורה זו אינם מוצגים בצורת פירוש רצוף דיבור אחר דיבור , ואף אינם חידושים מלוקטים העונים רק לאותם דיבורים שמבקש מחברם לחדש להם דבר מה . הם פירושי הסוגיות , ובהיותם כאלה הם מתייחסים לסוגיא בשלמותה כנושא הפרשנות . יש איפוא לעסוק ולדון בכל סוגיא , ובכל ענייניה המרכזיים , בלי לדלג על גופי דברים הזוקקים טיפול , דברים העשויים להיות קשים מאד בפני עצמם , על אף שטרם רווחה המודעות שיש לעסוק גם בהם עיסוק פרשני מסודר . היעד של הפרשנות המחקרית הוא לחדור לפשוטם של הדברים בכמה וכמה רמות — פשוטה של מימרא לעצמה ופשוטה של סוגיא לעצמה . אך כמה ראוי להאריך וכמה ראוי לקצר , כמה רבדים של הסוגיא ראוי לשחזר ואילו הם , כיצד קובעים את הקצב בין דיוק לבין סיפוק , דברים הללו קשה לנקוט להם כללים , ועל החוקר לנסות בכל מקום ומקום למצוא את הדרך הנכונה . אגב הנסיון לחבר פירוש על דרך המחקר , נסינו , אגב ההתייחסות לתוכן , לנגוע בכל אתר ואתר אף בשאלות הספרותיות המחקריות הכלליות , וגם זו צבת כצבת עשויה היא — התחלת להבין תופעה אחת מתוך סוגיא זו , מיד אתה רוצה לדעת כיצד נוהגת אותה תופעה לאורך כל הש " ס כולו — אולם , דברים שכאלה לא יכולים תמיד לבוא על סיפוקם המלא בהיקף כזה הנידון כאן .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help