sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

דבריו ( ואכן יורע הוא מראש שסופה להדחות ע " י הברייתא ) , בא בעל הגמרא לפתח אוקימתא זו פיתוח נפלא בשבע תת אוקימתות הבאות להגדיר מה היא ועל מה היא תרעומת זו שנאמרה במשנתנו . כבר מתור הלשון בשתי הפיסקאות הראשונות ( בסגנון : '' אילימא ... ואי ' / וכן הגירסא : " אי ... אי " [ ראה חילוף גירסא , ( 13 מובן הדבר מאליו שהאוקימתות הללו דחויות מעיקרן , והתירוץ יבוא בשלישית : " לא צריכא " ; וכן דרך התלמוד בהרבה מקומות להקדים שתי אוקימתות דחויות לפני התירוץ שעומד לתרצו . אלא שכאן הורחב המבנה — גם התירוץ שבפיס ' " ) 3 לא צריכא ") נדחה ובא התירוץ שבפיס ' " ) 4 ראיכא רמיתגר " וכו י ) , אף הוא בלשון לא צריכא , כדרך תירוץ הבא לאחר תירוץ שנדחה . ותירוץ זה שבפיס ' , 4 הוא הראשון איפוא שאינו נדחה . התירוצים שבהמשך באים בלשון '' איבעית אימא " , כמוסיפים על התירוץ שנתקבל ( , ( 4 והם שלשה תירוצים כאן ( " בעל הבית " , "עבידתא שפירתא " , " אל תמנע טוב " , ( 7 , 6 , 5 — וכאמור , אף אותה מסקנה ( " איבעית אימא חזרו " וכוי ) שלהלן בראש החלק השלישי , שהיא מקוימת ואינה נדחית . ויש מן האוקימתות שבהן חוזר בעל הגמרא ממה שהניח מקודם , ובונה במקום שאמר תחילה לסתור . וכך בפיס ' 6 באים אנו לחזור ( " לעולם " ) מן התירוץ שבפיס ' , 5 שדחוק להעמיד משנתנו רק בבעלי בתים , ולכן " לעולם בפועלים " עסיקינן . אולם כבר בפיס ' 4 העמדנו משנתנו בתרעומתם של פועלים , והכוונה איפוא בפיס ' 6 לומר , אף מה שנדחקנו בפיס ' 4 אין צורך בכך , ואפשר להעמידה בפועלים אף בלא חילוקי שכר ( " איכא דמיתגר " וכי ) , ועל ידי כך חזרנו לפיס ' " ) 3 שכרכם על בעל הבית " ) . ומה שהקשינו שם " וליחזי פועלים היכי מתגרי " , וע " י כך נדחתה האוקימתא , אין זו קושיא , שאף אם נשכרים כל פועלים בשלשה , יכולים הם לומר תרעומת , " שכיון שאמרת לנו בארבעה טרחנו יותר " ( פיס ' — ( 6 נמצאת פיס ' 6 מתקנת אוקימתא של פיס ' . 3 ברם , לא תיקנה בעל הסוגיא מיד על אתר , ואדרבא , איחר תיקונו , כדי שיוכל בינתיים להאריך ולומר פיס ' " ) 5 4 איכא דמיתגר " , "בעל הבית " ) . וכן חוזרת פיס ' " ) 7 אל תמנע טוב " ) ומתקנת פיס ' , 1 ו " לעולם " גם בזאת יש תרעומת , אלא שהמתין לה עד שאמר פיס ' , 6 2 שאם אתה מתקן פיס ' 1 מיד , לא השארת מקום לומר פיס ' . 6 _ 2 והוא הדין במה שאמר בפתח הדברים " דאטעו פועלים אהדדי " , אינו חוזר ממנה ער שאומר כל הסוגיא , ואחר כך , במסקנה חוזר בו : " חזרו נמי הטעו קרי ליה " . מן הברייתא . וראה ספר המקצועות כמובא לעיל , ללא תיבת " נמי " , והשוה ברי " ף ( להלן הע ' . ( 6 ור " א ווייס ( כבהע ' 9 ) רצה לפרש מתוך סגנון " נמי " שלא חזרנו מן הפירוש הראשון , אלא שהוספנו איתו פירוש אחר , עיי " ש עמ ' 214 141 והעי , 20 ורע " מ . 139 ואין הדברים נראים . 3 ועיין חילוף גירסא , 2 והדיון שם . 4 ראה מ " ש בתרביץ מ ( תשל " א ) , עמ ' 428 והע ' . 43 ובדברי רבינו פרץ : " אורחיה דתלמודא הוא להביא תחלה ראיה שיש לדחות " ( תוספותיו לב " מ יד ע " ב ; ראה " פרק האשה רבה " עמ ' 328 והע ' . ( 21 5 ראה להלן הע ' . 55 וכעת בספר פסקי רי " ד מפורש : " ואיבעיתימ ' לעולם בפועלין עסיקי ' ובתלתא מ י ת ג ר י ואלא מאי תרעומת דאמרי " וכר ' . והשוה גירסת כ " י ג 1 בפיס ' : 3 " וליחזי פועלין או ( = אי ) בארבעה מיתגרין או ( = אי ) בתלתה _מיתגריף ( ועיין ברש " י ) . 6 וראה הע ' . 2 בעל הגמרא הוא שקבע סדר זה בכדי לאפשר פיתוח מירכי של סברות . וניתן בזה מקום לאחרונים להקשות , למה לא אמרו את הישוב הנכון מיר , כגון בספר עין יהוסף לר " י חזן : " תרעומת מאי עבידתייהו , הוה מצי למימר משו ' אל תמנע טוב ד ה ת י ר ו ץ פ ש ו ט , אלא משום יגדיל תורה ויאדי רץ !] וכר , והוסיף סברה לתרץ , עיין שם . ואילו מי שבא לסכם מיד את ההלכה יסמיך את המסקנה מיר לאחר לשון הפתיחה , ואחר כך , כדי ללמדנו פרטי ההלכה , יסמיך פיס ' 7 מיר לאחר פיס ' . 1 וכן ממש עשה הרי " ף ריש פירקין : ... " דאטעו פועלין אהדדי ... ואי בעית אימא האי תנא חזרו הטעו קרי ליה ... דהיכא דאמ ' ליה בעל הבית ... ואזל שליח ואמ י להו ... סבור וקביל ... אבל אית להו עליה תרעומת ... והא לית לך אל תמנע טוב מבעליו " . והשוה ילקוט שמעוני משלי , רמז

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help