sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הסוגיא הראשונה , חלק א — תרעומת ( עה ע " ב עו ע " א ) לאמיתו של דבר , לפנינו סוגיא אחת ארוכה , מתחילת הפרק ועד לדף עח רע " א , סוגיא שחלקיה קשורים כיום בקשרי משא ומתן רצופים . אולם חלקים אלה נבדלים זה מזה באופן ברור , ובדיוננו נדון בכל חלק בנפרד , וכסוגיא בפני עצמה . חלק ראשון זה שלפנינו משמש סוגיית פתיחה לפרק כולו , והיא חטיבה מיוחדת המצטיינת בבניה משוכללת ושקולה , ותכונה זו בולטת כאן אף יותר מבשאר סוגיות הפתיחה שבראשי הפרקים . סוגייתנו זו משמשת גם מעין פתיחה והקדמה לברייתא שלהלן בחלק השלישי ( עו ע " ב ) , ובודאי היתה ברייתא זו קבועה כאן בראש הפרק בתלמוד הקדום לפני שנאמרה סוגיית הפתיחה , אף שהמשא ומתן הנוכחי יוצר את הרושם ההפוה כאילו נשאו ונתנו בפרשנות המשנה תחילה _ואחר כך הביאו את הברייתא לשם הכרעה . נקודת המוצא של המשא ומתן בסוגיא היא פרשנות לשון המשנה ( " הטעו זה את זה ") , ובסגנון סוגיות פתיחה בדרך כלל , שהן עוסקות בשאלות לשון וסגנון . ומכאן לנושא הסוגיא כולה : כיצד היתה הטעיה זו , ומהי התרעומת . בפתח הדברים באה הקביעה - ההנחה " דאטעו פועלים אהדדי " , הנחה שממנה חוזר בעל הגמרא להלן בראש החלק השלישי ( עו ע " ב ) , ב " מסקנתו " , שמסיק שם שאין " הטעו " שבמשנתנו שונה מ " חזרו " , ופירוש המשנה שחזרו בעל הבית ופועלים זה בזה . ברם , טרם דוחה הוא את האוקימתא שבפתיחת 1 ראה ר " א ווייס , היצירה של הסבוראים , ירושלים תשי " ג , עמ ' , 17 16 והזכיר אף סוגייתנו שם ; י '' א אפרתי , _בר אילן ו ( תשכ '' _ח ) , עמ ' . 86 וראה " פרק האשה רבה בבבלי בצירוף מבוא כללי על ריר חקר הסוגיא " ( להלן : "פרק האשה רבה " ; " על ררר חקר הסוגיא " ) , מחקרים ומקורות — מאסף למדעי היהדות , א , ניו יורק תשל " א , עמ ' 325 324 והעי , 9 ובשנתון המשפט העברי ה ( תשל " ח ) , עמ ' . 217 על סוגיות הפתיחה בראשי המסכתות , עיין ר " ז פרנקל , MGWJ ; x ( 1861 ) , pp . 266 - 267 דרכי המשנה , עמ ' ; 270 נ ' בריל , J _/ JG 11 ( 1876 ) , pp . 43 - 44 מ " ד יודילוביץ , ישיבת פומבדיתא , תל אביב תרצ " ה , עמ ' ; 53 א ' ווייס , ספר היובל לכבוד קאמינקא , וינא תרצ " ז , עמ ' , 29 הע ' = ) 3 על המשנה , אוסף מאמרים מאת פרופ ' אברהם ווייס , אוניברסיטה בר אילן , עמ ' , ( 24 היצירה ( כנ " ל ) , עמ ' 9 ואילך ; רא " ש רוזנטל , ספר זכרון ליעקב פרידמן ז " ל , ירושלים תשל " ד , עמ ' , 242 239 הע ' . 16 2 עי ' רש " י עו ע " ב , ד " ה הטעו ( ותיבת " נמי " בפירוש רש '' י שם ליתא ברוב כתבי היד _, ואיתא בנדפס וכי " ס בלבד ) . והיא מסקנה אף שמרוחקת מן הסוגיא : " ומסקנא שהטעו זה את זה הכי קא מסקינן ואיב ' אימ ' האי תנא לחזרו היטעו קרי ליה " ( ספר המקצועות , עמ ' נח ); ועיין רשב " א בשטמ " ק לדף עו ע " ב , ר " ה כללא רנקטינן מהאי שמעתא ; ובמאירי : " והעלו בגמ ' במסקנתהסוגיא בפירוש והטעו זה את זה שענינו שחזרו זה בזה " ( עמ ' . ( 295 , 292 ועל פי המסקנה כתב הראב " ד : " והטעו זה את זה , דהיינו חזרו " ( במיוחס לריטב " א ובשטמ " ק , עו ע " ב ד " ה בד " א שלא התחילו , וראה להלן הע ' , ( 10 וכתב עליו הר " ש די וירש : " צ " ע על מה שכתב הרב וכוי עד ודבר זה למדנו אותו ממשנתנו דהיינו חזרו , דבגמ ' אמרי ' חזרו זה בזה לא קתני אלא הטעו " ( שטמ " ק שם , וראה דבריו בשטמ " ק לעיל עו ע " א , ר " ה ורישא ) . ושמא אותו ריחוק גרם לו שלא לראות כאן מסקנה אדלעיל מיניה . ועיין ספר חיים שנים ישלם ( בש " ס אל המקורות ) . ואף שנאמרת כלשון איבעית אימא , היא מסקנה , כשם שכאן בחלק הראשון פיס ' , 7 אף שהיא בלשון ואיבעית אימא , דוחה פיס ' 1 בבירור . ומה שאמרו בסגנון המסקנה הנידונה " חזרו נ מ י הטעו קרי ליה " , פירושו , היות והתנא אומר אף בסגנון " הטעו " כשכוונתו " חזרו " , הרי אין ממש למה שדייקנו בראש סוגיין , ויש לפרש " חזרו " כפי שרצינו מראש , וכפי שיוצא

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help