sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

בהצטרפותם של עדי הנוסח המעורבים לאחד הענפים , ולפעמים נדירות יחסית בקליטתה משותפת של גירסא מאוחרת , שאינה באה כמייצגים הטהורים של הענפים הקדומים . בשנות החמישים של המאה הכ ' פירסם רא " ש רוזנטל ז " ל את תוצאות מחקריו על נוסח הבבלי של מסכת פסחים , ובהן חידוש חשוב לעומת הידוע מקודם על אופיים של שינויי הגירסאות בתלמוד הבבלי . רוזנטל טען שקיימות שתי משפחות נפרדות בנוסח מסכת זו , וייחס את התהוות השינויים לשלב של המסירה הגמישה שבעל פה . לדעתו התלמוד נערך בתכניו , אבל לא בלשונו , שנמסר באופן חופשי , עד שנתהוו ( במסכת פסחים ) , שתי המשפחות הנזכרות . המחקר בפרק " השוכר את האומניך הוכיח שתופעת הפילוג למשפחות או לענפים שמופרדים בהפרדה נקייה זה מזה איננה מיוחדת ויחידה למסכת פסחים , ויש כמותה גם בפרק " האומניך . נתוני פרק זה רמזו גם לדגם אחר של התהוות השינויים , לאמור השינויים לא נוצרו כתוצאה ממסירה גמישה ופתוחה אלא בתהליך שהתרחש על בסיס של נוסח קבוע ונוקשה , שנמסר קרוב לצורתו המקורית ( והיתה צורה מקורית ) בענף אחד , או שטופל בעיבוד יצירתי בענף עתיק אחר . גם נפתח מכאן מקום לתמוה על ההשערה שהתלמוד נערך בתוכנו אך לא בלשונו , ונשאר פתוח וגמיש עד לתקופה מאוחרת יחסית , ועל האפשרות שמסירת נוסח גמיש ולא קבוע תניב אחידות של מבנה הסוגיות ואחידות הלשון לרוב , פרט לדיבורים מוגדרים בודדים מקומיים , תופעה שמוסברת יפה על פי הדגם העולה מפרק " השוכר את האומנין " ( ראה להתהוות שינויי הגירסאות בתלמוד הבבלי ) . לימים העלתה הבדיקה את הסבירות שגם תופעת נוסח מסכת פסחים מתיישבת יפה לפי דגם זה , וכך אף מסכתות אחרות . בדיקת קטעי הגניזה השייכים למסכת בבא מציעא העלתה תופעות חדשות מלבד הנאמר לעיל , כדלהלן : שיטת סימנים בסימון סוגיות רצופות ; כ " י ג 1 המשמר כתיב שיש בו תופעות לשון שהיו ידועות מקודם מן הספרות התלמודית הארץ ישראלית בלבד ; קטע גניזה אחר ( לבבא מציעא כא ע " ב - כב ע " ב ) שבאות בו תופעות כתיב כבכתבי הגאונים ( " מעיקבא " תחת " מעיקרא " ) , ובו קטעי נוסח שאינם ידועים ממקום אחר , אשר חלקם ( היקרות בלתי ידועה של פסק יע " ל קג " ם ) הוחלפו בגיליון בנוסח הידוע לנו . הרי מתועד כאן תהליך עדכון נוסח התלמוד המתואר בדברי רב האי גאון ( ראה לתלמודם של גאונים - קטע קדום של תלמוד עם גליונות נוסח ) . גם ללא גליון נוסח מוחשי העומד נגד העיניים ראינו לנכון לזהות הוספות רבות בפרק שמיני של בבא מציעא ( ראה הוספות וקטעי סברא בפרק החובל ) על פי עדויות בדברי הראשונים . על ידי כך ניתן היה לשחזר גירסא מקורית והדוקה יותר של הפרק , ובו בזמן לעסוק ביחס הרמב "ם להוספות בתלמוד , שהרי זיהוי הוספות אלה עמד לנו גם להסביר דברי את הרמב " ם על פי הנוסח המקורי בדברי הגמרא . 5 וראה : From" Sinai to yberspaceC : the Transmission of the Talmud in Every geA " , Priming , ! he Talmud , from Bomberg to Schottenstein , eds . S . L . Mintz & G . M . Goldstein , New York 2005 עמ' . 147 6 לגיטץ ראה - כיצד מדקדקץ ? עיון בשינויי הגרסות של התלמוד הבבלי לרגל הופעת י ' ג כרכים של דקדוקי סופרים השלם ' . וראה ספרי תוספתא עתיקתא על מסכת פסח ראשון , מקבילות המשנה והתוספתא ופירושן בצירוף מבוא , רמת גן תשס " ג , עמ ' , 88 - 87 ושם על מחקריהם במסכת זו של תלמידיי , ד " ר שמואל יוסף וולד וד ר אהרן עמית . 7 שם , עמ ' . 158 - 150 וראה במבוא לספרי על גיטין פרק תשיעי בסדרת " תלמוד האיגוד - , בדפוס . . 8 ל י כתבי - יד קדומים למסכת בבא מציעא " , עלי ספר ט ( תשמ '' א ) , עמ ' . 55 - 5

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help